Jin Xing kommer från Shanghai, en stad med 15 miljoner invånare men högst 50 professionella dansare och två koreografer som arbetar med modern dans. I hela Kina finns bara 4 danskompanier för modern dans. Men Jin Xing är hoppfull.
– Modern konst förutsätter ett visst mått av frihet i tanken som är ovant i Kina. Men jag tror att publiken är redo, det finns en stor nyfikenhet och entusiasm inför allt nytt.
Jin Xing är i Stockholm för att delta i en konferens på Danshögskolan där 40 danskonstnärer från tio olika länder utbyter erfarenheter om konstnärlig forskning. I samband med konferensen presenteras också fyra gästspel.
Jin Xings The Closest – The Furthest är ett solo ackompanjerat av det klassiska kinesiska instrumentet Gu Qin. Efter världspremiären på Dansbiennalen i Venedig förra året liknade italienska tidningar hennes dans vid en fjärils flykt.
- The Closest – The Furthest ges på lördag kl. 19 och söndag kl. 16 som andra delen av en föreställning som inleds med norrmannen Per Roars verk för tre dansare och två begravningsentreprenörer.
- På torsdag kväll 19 april ges Ana Sanchez-Colbergs We: Implicated and Complicated, ett samarbete med Danshögskolans nycirkuselever.
- Amanda Stegells installation The Emotion Organ är en ombyggd tramporgel från 1895 som bjuder på olika kombinationer och intensitet av ljud, ljus, färg, doft, vibration och rörelse. Besökare kan spela på känsloorgeln torsdag kl. 17 – 20 och lördag kl. 12 -19.
- På lördag inbjuds allmänheten också till ett seminarium om konstnärlig forskning.
- Mer info se www.danshogskolan.se