Nyheter [2004-02-09]

Genus och Gonza för Västerbottenselever

VÄSTERBOTTEN. Västerbottensteatern satsar i vår på sexor, sjuor, genus och empati.    När Jenny är 12 år byter hon skola. I den nya klassen går Åsa och hennes kompisar. Den där Jenny är historien om vad som hände då – ur två perspektiv.

En sjundeklass har agerat referensgrupp för Västerbottensteaterns uppsättning av Den där Jenny med premiär 10 februari i Skellefteå.
   – De har haft synpunkter på allt, från musik och kläder till texten, säger regissören Elisabet Sevholt.
   Malmöhiphoparna Gonza Blatteskånska, Sara och Lilleman står för musiken i föreställningen.   
   Föreställningen är en del av en halv temadag om genus och empati och följs av ett efterarbete med två dramapedagoger.   
   Dubbla uppsättningar skådespelare spelar föreställningen samtidigt för killar och tjejer var för sig
   – Vi var nyfikna på att se vad som händer när man gör så, vad blir annorlunda? säger Elisabet Sevholt.

De tysta blir tystare
– Det blir stimmigare och de som redan är tysta blir tystare, det gäller både killar och tjejer, säger Lillemor Skogheden, dramapedagog, om att jobba med blandade grupper i efterarbetet.
   Efterarbetet bygger på värderingsövningar där empati, vänskap, utanförskap och förälskelse tas upp med utgångspunkt i pjäsen: När hade händelseförloppet i pjäsen kunnat brytas?
   – I den här åldern är det lättare att prata om någon annan än om sig själv, säger Lillemor Skogheden.
   I efterarbetet har man valt att inte lyfta fram genusperspektivet. En diskussion kring varför en killgrupp förväntas identifiera sig med två tjejers historia skulle snarare befästa än bryta ner fördomar, anser Lillemor Skogheden:
   – Tjejer förväntas ju identifiera sig med killars historier hela tiden.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare