Scenkonst på landsbygden uppmärksammas sällan utanför orten där den produceras. Men det finns undantag. Ett exempel på scenkonst som blommar utanför städerna just nu är frigruppen Teatermaskinen i Riddarhyttan. Enligt hemsidan en scen som sedan 1997 ligger i de ”mörka skogarna” utanför Skinnskatteberg i hjärtat av Bergslagen.
Allra först var det den nya myndigheten för kulturanalys som lyfte fram Teatermaskinen i sin rapport till regeringen. I omvärldsanalysen diskuterar myndigheten begreppen ”publik, deltagande och medborgare”. På flera större kulturinstitutioner, skriver man, ”har det under de senaste tio åren blivit uppenbart att man behövt ett nytt förhållningssätt till sin publik”. Som ett föredöme för ”publikarbete och deltagarkultur ur ett medborgarperspektiv” lyfts så Teatermaskinen fram. Gruppens arbete beskrivs som en strategi för att med ett ”kontinuerligt samarbete med lokalbefolkningen i Riddarhyttan, i svensk glesbygd, skapa en internationell mötesplats för att utveckla både teaterns perspektiv och lokalsamhällets”.
Men internationell mötesplats? Jo, Teatermaskinen spelar inte bara lokalt utan globalt. Teatermaskinen är medarrangör i ”World Crises Theater” – ett av de tjugo projekt som får kulturstöd från EU. Projektet har, enligt Kulturrådets presstjänst, fått runt 1,8 miljoner kronor för 2012-14. Tillsammans med ungdomar från bland annat Island, Grekland, Italien, Portugal och Frankrike ska Teatermaskinen göra en föreställning om den finanskris vi är mitt uppe i.
Alltså – från de mörka skogarna med sikte på europeiskt samarbete i en förställning om tillståndet i världen.