Kökstrenden på Stockholms scener tycks vara här för att stanna. Efter höstens/vinterns Natten är dagens mor, Fröken Julie, Snabbare och bättre än Mats Ek, Bokstavligt och Hemma hos har vitvarorna nu monterats upp på Elverket, där Sven Dahlbergs smått skamfilade kök har insyn från båda sidorna och publiken glor på varandra rakt över.
Utgångspunkten för Säg att du är hungrig är vårt förhållande till mat, ett förhållande som för de flesta är starkt och för många inte alls okomplicerat. Repliker som ”På sommaren äter jag nästan ingenting” eller ”Jag äter när alla andra har gått och lagt sig” sätter ett syltkladdigt pekfinger på det faktum att ätandet är en företeelse som hör hjärna lika mycket som mun och mage till.
Säg att du är hungrig bygger på en del sådana träffsäkra iakttagelser framarbetade av Irena Kraus. Så bygger den givetvis på Kajsa Giertz köttiga koreografi, där lystna matfantasier får kroppslig gestalt i rörelsesekvenser, där det är lätt att spegla egna fixeringar och begär.
Fem dansare i beige kostymer tar det kaklade golvet i besittning, bjuder på tvångskaka, dukar till middag, funderar på korv, är hungriga som vargar i Karoline Franz djurmasker, som gör dem till varierade spegelbilder av varandra. De fem utgör någon sorts familj, där Bengt CW Carlssons mamma bildar centrum vid spisen, Ossi Niskalas pappa vill behålla korvflätan för sig själv och där det kring matbordet går ungefär lika vilt till som i vilken småbarnsfamilj som helst.
Det Boschutrustade köket är inte bara platsen för all sköns tvångstankar kring mat, utan också för spistortyr, möbelkoreografi och ett vildsint svingande i den höj- och sänkbara kökslampan. Allt till tonerna förstås av hungerrelaterade klassiker från Bruce Springsteens ”Hungry Heart” till ”Dog eat dog” av AC/DC.
Säg att du är hungrig är en både rolig, vacker och gränslös uppsättning som plockar fram det primitivt djuriska i stora och små, alltid hungrande människobarn.