Barnskalad apelsinoperaGossen och kärleken till tre apelsiner är perfekt som förstagångsopera för barn från 2 år, tycker Nummers recensent. På bild: Susann Végh, Sara Bexell och Klas Hedlund med dockorna Latifa och Gossen. Foto: Carl Thorborg
Recensioner [2010-03-10]

Barnskalad apelsinopera

Gossen och kärleken till tre apelsiner av Leif Hultquist & Sven Wagelin-Challis fritt efter Carlo Gozzi
Ort: Stockholm
Regi: Sven Wagelin-Challis
Scenografi: Eva Grytt
Ljus: Lennart Persson
Kostym: Eva Grytt
Medverkande: Klas Hedlund , Kristian Flor ,Susann Végh, Susann Végh, Sara Bexell, Lisa Kjellgren, Lena Nilsen
Musiker: Anna Brundin Mossop (violin), Christina Örhling (cello), Per Billman (klarinett), Rolf Thunander (slagverk). Dockmakare: Eva Grytt och Karin Magnusson Spelas: för barn 2-5 år
Länk: Kungliga Operan


RECENSION/DOCKOPERA. De traditionella operorna med sagoinslag är inte alltid så barnvänliga, utan ibland tvärtom långtråkiga eller rent av läskiga. När Kungliga Operan samarbetar med Dockteatern Tittut blir det dock ordning på barnperspektivet. Cecilia Djurberg har sett magisk operafrukt i barnskala.

Är den inte rätt krånglig den här historien? tänker jag lite per automatik om den sjuka gossen som behöver få skratta för att bli frisk och som ingen lyckas bota utom Fata Morgana genom ödets nyck. Hänger en tvååring verkligen med i berättelsen från dödssjukdom till plötsligt sug efter apelsiner? I tematiken om livsvalen, förgängligheten och vikten av kärlek?


Läxar genast upp mej själv med en påminnelse om ”det kompetenta barnet” och allsköns inbankade teorier om att konst inte nödvändigtvis handlar om förståelse av en uttalad intention utan att upplevelsen faktiskt får vara helt personlig. För det är så Gossen och kärleken till tre apelsiner serveras i Rotundan på Kungliga Operan.
   Men visst är det lätt att bli en överbeskyddande kycklingmamma när man har sina tre egna med sig. För att inte tala om den anspända logistiken i ett teaterbesök med 2-, 4- och 6-åring som sällskap. (Puh!)


Vi föräldrar blir dock snabbt lugnade, från det konstnärliga hållet. Alla blir fint omhändertagna med trevligt foajéförspel innan salongsinsläpp där eventuella läskighetskänslor kan motas i grind genom att man får träffa det blåa maskansiktet till pappa kung, den spacigt draperifladdriga stavdockan Fata Morgana med de lite läskiga ögonen och många tänderna. Och så Gossen med sin röda tygkanin Lill-Truff som kommer flygande i sin alldeles förtjusande heliumluftballong.


Väl inne i salongen uppstår en förtätad känsla av trygghet, utmaning och konstnärlig lyx. Här finns allt utom den överpedagogiska berättelsen som så ofta hotar i kultur för småbarn – som man förstås alltså inte saknar. Och här finns en rad roliga referenser för den som har vuxnare nycklar. Som när äventyrarna förvandlas till dansmöss och gör en förtjusande Svansjöpastisch, eller när systern Latifa hittas i en apelsin och det konstateras att ”gossen är en flicka”.


Hela uppsättningen är dessutom uttalat inspirerad av Carlo Gozzis Kärleken till de tre apelsinerna, som också tidigare blivit opera av Prokofjev, men Tittuts team har alltså skalat om berättelsen till trivsam barnnivå. Sven Wagelin-Challis libretto har tydliga lättartikulerade fraser, och Leif Hultqvists sagoäventyrsmusik är både lekfull och spännande poetisk.
    Så det här är verkligen en perfekt förstagångsopera, för såväl 2-5-åringar, som för en äldre publik med barnasinnet i behåll.


  


Se och hör smakprov ur Operans och Tittuts Gossen och kärleken till tre apelsiner

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (3 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare