Som i en medeltida moralitet introduceras rollfigurerna en och en – till och med scenografiska detaljer, som till exempel den ökända brevlådan, får en presentation. Det hela sker med underbart lekfull ironi.
Maerlis prolog skapar distans till 1870-talets sociala regelverk och frigör rollfigurerna i tid och rum. Noras korta kjol och Torvalds laptop blir självklara element i den här miljön, liksom att barnflickan är från något för Nora okänt afrikanskt land.
Så med ett öga ut mot salongen öppnar Nora och Torvald sitt familjealbum för oss: Små tablåer av vanställd familjelycka. Tempot är högt och citationstecknen duggar tätt kring replikerna – en del av Torvalds stolligheter går helt enkelt inte att säga rakt ut i dag. På samma sätt fungerar halvmaskerna i föreställningen, de åker på när privatgrälet övergår i demonstration av inövade könsrollsmönster.
Ändå slås jag av hur lätt 1870-talets Torvald passar in i Robin Stegmars moderna bankkarriärist – mycket lite tycks ha hänt sedan Ibsens tid. Hanna Bogrens Nora är mer en produkt av dagens ambivalenta kvinnoideal, dockaktigheten en medvetet vald strategi som därför också verkar lättare att skaka av sig i slutscenerna.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...