Grotesk GombrowiczGör man en föreställning med den polske författaren och dramatikern Witold Gombrowicz som inspirationskälla, så känns det helt naturligt att formen blir dockteaterns med sin historik just i Polen.
Recensioner [2009-04-23]

Grotesk Gombrowicz

Barfotaupproret av Emma Broström
Scen: Turteatern
Ort: Stockholm
Regi: Carina Ehrenholm
Scenografi: Anne Hellandsjö
Ljus: Markus Granqvist
Kostym: Siri Carlheim Gyllensköld
Mask: Linda Sandberg
Medverkande: Mia Benson, Erik Holmström och Janne Tavares
Dockmakare: Linda Sandberg & Ella Rudfeldt
Länk: Turteatern


BARNTEATER. Att göra en dekadent kabaret om Witold Gombrowicz för barn är nästan lite ekivokt – och absolut inte politiskt korrekt. Kanske är det just därför den unga publiken på Turteatern verkar älska Barfotaupproret.

Emma Broström är dramatikern som är överallt just nu. På Turteatern har hon skrivit en pjäs fritt efter den polske författaren och dramatikern Witold Gombrowicz (1904–1969). Inspirerad av hans olika texter, och i synnerhet hans ofullbordade pjäs Historia, har hon skapat en mardröm för alla skofetischister.
 
Witold – som råkar vara en hon och spelas gendergalant av Mia Benson – ska avlägga mogenhetsexamen men hittar inte sina skor och riskerar därför att hamna på uppfostringsanstalt.
   I jakten på ett par nya hamnar hon hos den nerdekade modekungen Fior som förälskar sig i Witolds nakna fötter. Därmed föds en barfotatrend som snart utvecklas till ett uppror. När Witold slutligen utsätts för den berömda tryck-på-knappen-dramaturgin lånad från amerikanska katastroffilmer, så är det bara det som fattas för att få den åttaåriga publiken att toka loss totalt.
 
Föreställningen är en blandning av kabaret, grotesk och skränig gatuteater à la commedia dell’arte. Dockorna (Dockteaterkollektivet) är ganska läskiga och det svärs hej vilt och talas om ett straff som går ut på att man sticker upp en rostig skruv i rumpan. Denna politiskt inkorrekta syn på barnteaterpubliken är uppiggande, men möjligen skrämmande för vissa barn.
 
Oavsett smak, med Barfotaupproret uppfyller Turteatern två av sina löften för i år, att köra polskt teaterår och att ha barnen i fokus. I sistnämnda löfte utlovar man att ”utmana, locka, skrämma och roa den unga publiken”. Barfotaupproret lever upp till dem alla, så jag säger bara: ta av dig skorna – och hatten – för ensemblen och Emma Broström.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare