Musikal är världens svåraste genre. Standarduttrycket i skådespeleriet är yvigt, för att inte säga överdrivet. För det är ju musiken som ska stå i centrum. Den ska lyfta och ibland rättfärdiga snacket och storyn.
Med andra ord är bara tanken på att skriva en ny musikal både modig och galen – om man inte heter Björn och Benny. Tapperhetsmedalj åt Rikard Bergqvist, med andra ord. Han ligger bakom sprillenya Grymt! som spelas på Göteborgsoperans Skövdescen. Sara Jangfeldt och Mathias Vange står för musiken.
Hur det funkar? Jovars. Ensemblen är superproffsig, med Alexander Lycke som den genomgode Carl-Magnus i spetsen. Hans naiva figur ger associationer till Fjodor Dostojevskijs furst Mysjkin och Forest Gump på vita duken. Den omgivande familjen är en parodi på en ytlig, elitistisk samtid. Jenny Silver gör den elaka häxan i form av exflickvännen – en tacksam roll med massor av kaxiga poser och roliga utbrott. Daniel Sjöberg är lika härligt obehaglig i rollen som bratpolaren Alexander.
Allt är välrepeterat, snyggt tajmat och tillräckligt rappt för att få en ovan publik att sitta kvar i bänkarna. Samtliga sjunger långt bättre än startfältet i melodifestivalfinalen – så klart. Koreografin är föredömligt nertonad och följsam.
Mitt favoritnummer är den snygga tangon i början av andra akten, där det märks att särskilt killarna i ensemblen kan dansa.
Musiken är modern och lättlyssnad, även om bara ett par låtar biter sig fast. Någon klassiker hörde jag inte. Så frågan är om Grymt! överlever.
Här har vi visserligen en duktig och fyndig musikal som känns kul. Just nu. Men den är varken tidlös eller egensinnig. Då är chansen att överleva i stora stygga musikalvärlden inte så stor.
LÄNKAR
Se film från föreställningen och läs mer på musikalens egen webbplats.
FAKTA
Grymt! ges på Göteborgsoperans Skövdescen till och med den 5 april. Därefter går den på turné i Västra Götalandsregionen, samt ges på Göteborgsoperans lilla scen den 7–31 maj.