Cicilia Sedvall gör kusinen Shui Tas hårda yta skör i Den goda människan i Sezuan på Västerås teater. Foto: Håkan Larsson
Recensioner [2014-01-11]

Gudar i kritstrecksrandigt

Den goda människan i Sezuan av Bertolt Brecht
Scen: Västmanlands teater och Scenkonst Sörmland på Västerås teaters lilla scen
Bearbetning och regi: Henrik Dahl/ Olle Törnqvist
Kompositör: Catharina Backman
Scenografi, kostym- och ljusdesign: Sven Dahlberg
Maskdesign: Erika Nicklasson
Sångtexter: Bertolt Brecht/ Olle Törnqvist
Medverkande: Cicilia Sedvall, Bengt CW Carlsson, Ingela Schale Berghagen, Bodil Malmberg, Bashkim Neziraj, Philip Huhges, Jesper Feldt, Jan-Erik Alm, Anette Kumlin, Åsa Stove Paulsson, Nils-Åke Pettersson
Länk: Västmanlands teater


RECENSION/TEATER. Regissören Henrik Dahl låter moralfrågorna hos Bertolt Brecht speglas i ett alltmer individualiserat nutida samhälle. Yvonne Busk ser en tät och engagerande Den goda människan i Sezuan på Västerås teater.

När gudar och änglar stiger ner på teaterscenen hamnar moraliska spörsmål effektivt i fokus. De tre gudar som kommer till Sezuan har uppdraget att söka efter en god människa. På Västmanlands teater bär de kritstrecksrandigt och deklarerar direkt att de inte kan blanda sig i näringslivet.

De hittar Shen Te (Cicilia Sedvall), en prostituerad i Sezuan, som ger dem husrum över natten. Pengarna hon belönas med gör det möjligt för henne att lämna sitt gamla liv och öppna en liten butik. Här börjar diskussionen om den enskilda människans möjlighet att vara god i ett samhälle där kampen för människors överlevnad är hård.

Vattenförsäljaren Wang (Bengt CW Carlsson) är den som först möter gudarna och som genom hela berättelsen behåller en trovärdig kluvenhet till godhetens möjligheter. Cicilia Sedvalls Shen Te är både lågmält målmedveten och skyddslös i mötet med dem som utnyttjar henne, inklusive hennes älskare Yang Sun (Philip Hughes) som ljuger, manipulerar och utnyttjar det faktum att kärlek gör en människa extra svag. Den klassiska förvandlingen till kusinen Shui Ta, som med hårdare nypor ska rädda det lilla hon äger, är nödvändig. Men Cicilia Sedvall gör kusinens hårda yta skör, framför allt när ett barn växer i hennes gestalters gemensamma kropp.

Brecht valde en kinesisk miljö för sin pjäs. Här är det egentligen bara namnen som för tankarna till Kina. Sven Dahlbergs genomgående ockrafärgade scenografi, i ganska dunkelt ljus, bildar ett neutralt rum, geografiskt och socialt. En stum bakgrund till människornas trasighet och kaos, som tar sig uttryck i allt från vilda frisyrer till stundom skärande och disharmonisk musik.

Uppsättningen vill diskutera vår samtid. Regissören Henrik Dahl ställer frågor i programbladet, till exempel; Vad händer med godheten när tryggheten i ett samhälle görs beroende av enskilda människors välvilja? En fråga att studsa mot Shen Tes insikt att goda gärningar också handlar om att lämna efter sig en god värld.

Och gudarna? De hittade sin goda människa. Protokollet kunde kryssas i. Att hon gick under i sin strävan låg utanför deras intressesfär.

Yvonne Busk

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (5 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare