Så här mitt i säsongen kan det återigen konstateras att det finns så mycket bra att se på Svenska scener att det är svårt att hinna med och hitta rätt. Som vanligt gör vi här på Nummer allt vi kan för att guida dig till det mest intressanta, samt bidra till fördjupning, inom detta gigantiska område. Nu börjar dessutom nedräkningen till årets stora danshändelse – Dansbiennalen i Umeå.
Just nu kan du läsa vad Nummers publikpanel tyckte om Cullbergbalettens VARA på Dansens Hus i Stockholm, en produktion som också kommer att dansas på Dansbiennalen. Gå till artikeln »
Nummers dansskribent Lena Andrén har intervjuat koreografen bakom VARA, israelen Ohad Naharin, om hans syn på publiken. Läs intervjun här »
Malin Palmqvist har pratat med popgruppen Komeda om skräckmusiken de komponerat åt Profilteaterns En kvinna i svart. Läs artikeln här »
Skådespelaren och dramatikern Hedda Sjögren har skrivit en krönika om teatertristess, Stanislavskij och Suzuki. Läs krönikan här »
Följ Västerbottensteaterns unga, gröna ensemble under repetitionerna av Först föds man ju via deras dagboksanteckningar som börjar här »
Henrik Wallgren, mannen bakom musikalen Pearl Harbor, som just nu går på Sverigeturné, intervjuas av Nummers scenmusikskribent Martin Lindvall.
Läs intervjun här»
Marit Kapla undersöker hur trevligt det egentligen är för publiken att vistas i Göteborgs teaterhus. Läs Marits undersökning här »
Pauline Bengtsson har träffat den fria Malmögruppen Teater Terrier Läs artikeln här »
Staffan Boije af Gennäs har träffat Elisabet Linton – en färsk, svensk operaregissör som utbildats i Köpenhamn. Läs intervjun här »
Lars-Göran Wadén rapporterar från Freestyle Phanatix breakdance-föreställning på Gävle Teater. Läs artikeln här »
Alberte Bremberg har träffat Vidar Sandem, chef för Det Norske Teatret i Oslo. Läs intervjun här »
Jacob Hirdwall har träffat den Sverigeaktuella danska dramatikern Astrid Saalbach. Läs intervjun här »
Malin Palmqvist har träffat den isländske regissören Hilmar Jónsson, som regisserat Temperance på Norrbottensteatern. Läs artikeln här »
På Teater Tribunalen i Stockholm kan man just nu se Fassbinders Blod på kattens hals. I NR.NU kan man se ett smakprov, filmat under en repetition. Se videon här »
Musiken från musikalen RENT finns nu på CD, Nummers Martin Lindvall har lyssnat och funderat över musiken och urvalet. Läs recensionen här »
God läsning
önskar