Hallå där Björn Kjellman…..Björn Kjellman spelar titelrollen i Patrick Marbers pjäs Don Juan i Soho som nu sätts upp på Stocholms stadsteater efter att ha gjort succé i London förra året.
Nyheter [2007-10-16]

Hallå där Björn Kjellman…..

… aktuell som DJ i Don Juan i Soho som har premiär på Stockholms stadsteater nu på fredag, en pjäs som kan appliceras på jetset-livet runt Stureplan i Stockholm eller andra miljöer där överklassens cyniska dekadans frodas.

Vem är DJ som av författaren beskrivs som ”A true poet of the flesh”?
   – Jag tycker alltid att det är svårt att beskriva en rollgestalt för den är alltid större än orden kan förmedla. Det kan ibland vara att förminska rollens betydelse.


Men om du talar om honom i allmänna ordalag?
– Då är han för mig mer en representant för en tid och en hållning. Han är ju en djävul som bara lever för stunden och knullar en massa kvinnor utan att tänka på morgondagen. Jag tycker att pjäsen beskriver vår tids objektifieringen där DJ mer blir en reaktion på sin tid. Hur ska man leva sitt liv när man är så cynisk?


Kan du förstå honom eller är det ungefär som att vara djävulens advokat, att spela honom?
   – Nej, det är lätt både att förstå honom och att tycka om honom. Man måste våga bejaka sina onda sidor också. Om man bejakar dem så ser man ju också konsekvenserna.   


Hur är Rickard Gûnther att jobba med som regissör?
  – Jag älskar att jobba med honom, det är alltid en nära livet-upplevelse. Det handlar om mycket intuition där man känner sig lämnad i fred samtidigt som man blir sedd i sitt arbete. Han är ärlig och har ett universum som är väldigt spännande och vist.


Hur är Patrick Marbers manus att jobba med som skådespelare?
– Det är briljant, men stundtals väldigt irriterande – och jättesvårt. Men det är sällan jag älskar författaren. Det finns alltid mycket att bli förbannad på, sådant som man inte förstår! Det beror kanske också på att jag alltid är lojal mot texten och då tycker jag att jag också har rätt att få bli arg!


Men du gillar texten?
  – Ja, annars skulle jag aldrig ha sagt ja till att jobba med den. Det jag gillar är att den är så modern. Marber lyckas verkligen beskriva vår tid på ett häpnadsväckande sätt. Det är en pjäs som är äcklig på ett upprörande sätt. Den utmanar mig och förhoppningsvis också publiken.


Hur skiljer sig Patrick Marbers tolkning av myten om den spanske kvinnotjusaren Don Juan från exempelvis från Molières, Mozarts och Glucks versioner?
   – Jag har faktiskt medvetet undvikit att blicka tillbaka på det gamla. Det jag tände på med Marbers version var ju som sagt moderniteten. Jag utgår bara från den här texten.


Patrick Marber baserar sin version av Don Juan i Soho på Molières. Den har premiär på Stockholms stadsteater, lilla scenen, fredag 19 oktober. I de övriga rollerna ses bland andra Peter Gardiner, Tomas Bolme och Maria Sundbom.
Läs mer på Stadsteaterns hemsida »



 

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare