Nyheter [2004-02-03]

Hallå, Charlott Neuhauser …

... dramaturg på Helsingborgs stadsteater, tidigare på Riksteatern, som övertagit Ulla Orres teaterförlag Draken där några av Sveriges tyngsta författarnamn huserar.

Vad fick dig att ta steget in i förlagsbranschen?
   – Jag hade tänkt på det en längre tid, så när Ulla Orre frågade mig om jag var intresserad av att ta över Draken efter henne var det omöjligt att säga nej.

Vilka dramatiker finns idag hos Draken?
   – Bland andra Klas Abrahamsson, Gunilla Boëthius, Eva Brise, Marianne Goldman, Niklas Rådström, Martin Montelius och Lars Norén. I stort sett alla författare är kvar.

Vad blir din viktigaste uppgift som förläggare?
   – Att få mina dramatiker spelade, att få ut dem till teatrarna. Jag vill också göra svensk dramatik mer synlig, både internationellt och i Sverige. Det finns mer bra, svenskt dramatik än man tror, men på de svenska teatrarna har man en förkärlek för den anglosaxiska dramatiken.
   Det är så roligt och givande att arbeta med dramatik skriven på det egna språket! Men jag kommer att ta in utländska dramatiker också. Sedan kommer jag att satsa mer på de filmmanusskrivare Draken har hos sig, som exempelvis Håkan Lindhé och Kjell Sundstedt. Jag hoppas att min bakgrund som dramaturg kan vara till extra hjälp i mitt jobb som förläggare.

Kommer du också att våga satsa på oetablerade namn framöver?
   – Ja, det finns redan ett par unga, ej så etablerade författare hos Draken, men jag kommer att ta in fler. Jag vill också satsa mer på på barn- och ungdomsdramatiker. Mats Wahl och Thomas Tidholm är två Dramatiker hos Draken som jag tycker representerar bra dramatik för de grupperna. Och det finns mer.

Vilken dramatik efterfrågas just nu hos dig?
   – Mycket traditionell berättarteater samt tema- och problemdramatik, som Klas Abrahamssons Gillar du porr? som spelas för högstadiet och My Bodells Frossa. Månteatern, som just nu turnerar med Gillar du porr?, berättade att eleverna själva ringer och vill beställa pjäsen. Kjell Sundstedts Simon och ekarna är ännu ett exempel på dramatik man frågar efter. Det är också intressant att Cecilia Parkerts Vittne efterfrågas så mycket.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare