Med en delvis tyst monolog vill dramatikern och regissören Christina Ouzounidis få mycket sagt. Nya pjäsen Håll dig på din cunt beskrivs som ett febrilt försök att upprätthålla sexuell ordning via verbala konstruktioner.
Beskrivningen låter lite flummig, vad menar du?
– Jag jobbar mycket med verbala konstruktioner, där aktören skapar sin självbild genom att påstå eller förneka saker om sig själv. Sånt intresserar mig. När en person förnekar eller påstår något, som känslor och begär, får det konsekvenser i form av handlingar. Det är inte så flummigt som det låter, utan är ganska mänskligt. Jag gillar att jobba med negationer och hårt rytmiserade upprepningar.
Din förra pjäs Minnet av det förlorade äter mig inte inifrån undersökte just spelbarheten i negationer. Är det här en fortsättning?
– Min förra pjäs är en del av en trilogi där jag undersöker ords och påståendens inverkan på jaget och självuppfattningen. Vad jag påstår och formulerar gör grunden till hur jag förhåller mig till mig själv och andra. Håll dig på din cunt hör inte till trilogin, men är en del av samma undersökning. Den bygger på tanken att det inte finns någon fast kärna, utan att man hela tiden skapar sig själv.
Du har beskrivit att du är fixerad vid ord. Vad vill du säga med en delvis tyst monolog?
– Pjäsen är gjord kring själva handlingen att formulera något. Inte det uttalade i sig. Publiken får tillgång till texten som skådespelaren skriver på scenen, men orden uttalas aldrig.
Texter av dig har också blivit dans, i Ofelia – svensk-ryskt samarbetsprojekt. Hur gick det till?
– Det var ett kul projekt. Egentligen skrev jag inte till dans utan vi var två författare, en från Sverige och en från Ryssland, som skrev varsin text från utgångspunkten ”Ofelia”. Efteråt skapade två koreografer danser utifrån våra texter. Sen bytte vi texter och koreografer med varandra. Det är intressant att låta olika konstformer mötas utan att den ena formen börjar illustrera det andra. Istället blir det något nytt, en tredje variant.
Fotnot: Christina Ouzounidis är inte bara dramatiker och regissör, utan också magister. Magisterprogrammet i sceniska lärande- och skapandeprocesser på Teaterhögskolan i Malmö fick sina två första elever i Christina Ouzounidis och skådespelerskan Ann Petrén. De avslutade utbildningen 2006.
Länk: Teatr Weimars hemsida