Fontänen heter pjäsen som sållades ut bland sammanlagt 70 bidrag. Vad handlar den om?
– I korthet handlar pjäsen om några människor med olika typer av missbruk som samlas kring en fontän och pratar om livet.
Hur känns det att ha vunnit i konkurrens med så många andra tävlande?
– Otroligt. Det är svårt att förstå och ta in just nu. Jag är ganska stirrig idag faktiskt.
Varför började du att intressera dig för dramatik?
– Jag var skådespelare i frigruppen Folkteatern Järnet i Karlstad en kort tid och då föddes också intresset för dramatik. För mig som har skrivit andra texter förut, så var det här ett helt annorlunda sätt att uttrycka sig på. Sedan gjorde jag inget av det, men så vaknade Fontänen till liv, och jag satte mig i ett övergivet i ett hus bara för att skriva en vecka. Men nu efteråt har jag hört många säga att mina prosatexter ofta drar åt dramatik.
Hur kändes det att vara utvald utifrån kriteriet att ha ”utländsk bakgrund”?
– Jag visste faktiskt inte att det var det som gällde när jag skickade in mitt bidrag, Det var en kompis som tipsade mig om tävlingen. Men däremot visste jag att man skulle ta upp ämnena mångfald och integration.
På vilket sätt gör du det i Fontänen?
– Fontänen behandlar gränser och förutfattade meningar, vad bakgrunden kan betyda, men också vad påverkan och yttre omständigheter gör med oss. Och i vilken grad vi själva påverkar genom våra val och vår syn på varandra.
Du har själv en pappa som är från Turkiet. Har dina rötter i två kulturer påverkat ditt skrivande?
– Jag vet inte. Det är så svårt att avgöra exakt hur en eller annan sak påverkar. Men att det påverkar är i alla fall säkert. Men jag menar, hur är jag påverkad av att jag är född på sjuttiotalet? Det är så lätt att tänka att det ena innebär det andra, medan det kanske var det tredje som innebar det första … så att säga.
Är mångfaldsperspektiv på scenen viktigt, tycker du?
– Jag har inte tänkt så mycket när det gäller på mångfald på scenen, men sett till hela samhället så tycker jag det – och samhället ska ju till viss del representeras på scenen.
Vad gör du i framtiden?
– Just nu skriver jag på en ny pjäs och jag har också idéer till flera andra. Att skriva dramatik är underbart. Men jag sitter på en nästan färdig roman jag måste knyta ihop också.