Hur känns det att bli korad till årets teatertomte?
– Det är roligt och uppmuntrande att se att helhetstanken och ambitionen bakom Stockholms stadsteaters repertoar når vår publik.
Hur kommer det sig att Stadsteatern har lyckats ha så många och bra uppsättningar på repertoaren samtidigt – vad är framgångsreceptet?
– Repertoararbetet är en ständigt pågående process som självklart utgår från ett samarbete där flera olika personer både från stadsteatern och utifrån är inblandade.
Hur görs urvalet rent praktiskt och vilka är dina ”tomtenissar”, dvs har du en stab av pålitliga rådgivare eller är det främst en fråga om chefens fingertoppskänsla?
– Min uppgift är att lyssna på mina rådgivare och att ta in en oerhört stor mängd information och inspiration, men minst lika viktigt är att jag kan sortera bland de råd och förslag jag får. I den processen måste jag lita till min ”fingertoppskänsla” så att jag kan fatta rätt beslut.
Hur mycket lägger du dig i de konstnärliga valen själv? Gör du önskelistor till producenterna?
– Repertoararbetet är en kreativ process som jag måste skydda. Det är viktigt att jag tillåter mig själv att ha en stor integritet kring de konstnärliga valen när jag sätter samman repertoaren. Repertoaren är inte demokratiskt framtagen utan är ett slags orkestrering. Jag har det yttersta ansvaret för Stockholms stadsteater och därför måste de risker eller möjligheter som finns inbyggda i repertoaren vara helt integrerade i alla de övriga beslut jag fattar för teaterns räkning vad det gäller organisation såväl som ekonomi – och pjäsval. Jag tror att en fullkomlig överblick över helheten är mycket användbart för en teaterchefs arbete. Om jag vet exakt var teatern befinner sig idag, var vi stod igår vet jag också hur vår inriktning för framtiden kan se ut.
Är planen att ni ska fortsätta ha samma konstnärliga bredd och samma omfattande utbud för publiken?
– Ja, det är vår ambition.
Stadsteatern lär ha ganska tuffa repetitions- och spelscheman. Stämmer det att arbetsbelastningen är extra hög hos er jämfört med andra teatrar och finns det någon risk att ni inte kan fortsätta att vara så här produktiva?
– Vi arbetar idag annorlunda och mer gränsöverskridande än förr. Vi har en lång planeringshorisont som gör att vi kan använda vår personals unika kompetens på ett sätt som gör att kvalitet och kvantitet inte står i någon motsättning till varandra. Till exempel har vi kunnat sänka övertiderna på teatern radikalt under de senaste åren.
Hur ser de ekonomiska förutsättningarna ut för Stadsteatern i framtiden?
– Staten minskar bidraget till Stockholms stadsteater med 4.7 miljoner i år och 6.5 miljoner 2008, det gör totalt en minskning på 11.2 miljoner. Sänkningen av statsbidraget är minst sagt bekymmersamt för oss. Självklart påverkar det här beslutet hur vi kan möta framtiden. Vi kommer att tvingas göra en del nödvändiga omprioriteringar för att klara en fortsatt stark konstnärlig repertoar. Det är svårt att inte uppfatta statens beslut som en bestraffning för att det går så bra för Stockholms stadsteater.
Har du själv praktisk erfarenhet av att spela tomte?
– Ja, när mina söner var mindre brukade jag vara tomte på julafton!
* Motivering |
Fakta Stockholms stadsteater 2007 Under 2007 har Stockholms stadsteater haft 29 premiärer, 11 nypremiärer samt 3 gästspel. Det gör 43 produktioner och då är inte Soppteatern inräknad. Parkteatern hade ca 33 produktioner under 2007 varav en egenproduktion och några produktioner som tidigare spelat vid någon sen här inne på Sergels torg. Totalt gör detta 76 produktioner fördelade på drygt ca 1650 föreställningar. Beläggningen har varit ungefär 92%. |
Årets teatertomte var lucka 24 i Nummers julkalender 2007. Läs alla luckorna i julkalendern här.