Hallå Tilde BjörforsTilde Björfors, Cirkus Cirkörs direktör och Danshögskolans gästprofessor, vill utforska nycirkusens identitet och ser fantastiska konstnärer inom fältet. Glöm till exempel inte jojoartisten!
Fördjupning [2008-03-06]

Hallå Tilde Björfors

Nyligen fick Tilde Björfors dryga fem miljoner av Vetenskapsrådet för att i tre år titta närmare på nycirkusen som gränsöverskridare i konsten och samhället. Nummer ringde upp Cirkus Cirkörs direktör, tillika Danshögskolans gästprofessor, och landade i ett engagerat samtal om nycirkusens villkor.

Varför har ni startat det här projektet?
   – Jag jobbar med en konstform som nästan inte finns i Sverige. Nycirkusen får underordna sig teaterns och dansens premisser men den har en egen bakgrund och ett eget uttryck. Man säger ofta att nycirkus är när man blandar cirkus med dans och teater men det är inte sant – nycirkus finns i sig självt. En annan anledning är att nycirkusen sätter omvärlden i rörelse. Om vi hade tittat på vad som går och inte går när vi startade så hade vi inte funnits. Vi har skapat en organisation och ett arbetssätt som inte funnits tidigare och andra organisationer tittar på det arbetssätt vi använt oss av i över tio år.


Vad är din personliga ingång?
   – För min del handlar det om att på djupet gå in i konstformen och se vad den är i sig. Nycirkusen är en ung konstform, runt fyrtio år. Den traditionella cirkusen är ett samhälle utanför samhället. Nycirkusen är mycket inspirerad av den traditionella cirkusens nomaditet och frihet men vill vara en aktiv, påverkande del av samhället. Man kan se att nycirkusen många gånger anpassar sig till teatern och dansen och lägger på sig kostymer när det egentligen borde räcka att vara den man är.


Hur kommer svensk nycirkus att förändras av projektet?
   – Det är så för svensk nycirkus att om man inte tar stora steg på politisk nivå och erkänner nycirkusen som en egen konstform, ger den resurser och utrymme, så kommer konstformen inte att utvecklas i Sverige. Vi arbetar väldigt globalt, med världen som arbetsplats. Så är det för all nycirkus. Men det finns inget stöd för svensk nycirkus att turnera ute i världen. När vi skapat en föreställning skulle vi vilja turnera med den i tre år, men kulturstödet här innebär att man måste producera en ny föreställning varje år.


Kommer ni att titta på stödformer i forskningsprojektet?
   – Nej. Det här projektet handlar om att gå djupare in på konstformen och formulera dess identitet. Det kan sedan användas när politiska steg ska tas. Det handlar om att höja värdet av det man gör. Som en jojoartist – att år efter år stå och jobba med en jävla jojo, det kanske inte känns så konstnärligt men det i sig säger något. Det är det jag vill utforska. Nycirkusartisten är också en konstnär. Jag ser vilka fantastiska konstnärer som finns i det här fältet. Nycirkus är en konst som inte behöver adderas något. Det är det jag vill formulera.


Hur menar du med att inget behöver adderas?
   – Ofta klumpar man ihop olika discipliner. Lindansare och luftakrobater har helt olika uttryckssätt. Det är som att blanda streetdance och folkdans i samma dansklass. Det där har varit ett problem nu när vi har kommit in på Danshögskolan. Vi möter en oförståelse för konstformens egna uttryckssätt. Det är viktigt att låta nycirkusen hitta sin egenart precis som dansen fått göra i förhållande till teatern på sin tid. Med detta vill jag inte säga att jag inte gillar blandkonst. Jag älskar blandkonst. Men det är viktigt att formulera vem man är för att bli hörd.


 


FAKTA
Mer nycirkus just nu:
Botkyrka kommun, Subtopia och Cirkus Cirkör har utlyst 2008 till cirkusår. Cirkusåret är ett första steg i skapandet av ett världscentrum för cirkus, gatukonst och internationell scenkonst. Närmaste månaden rymmer tre cirkusseminarier på Subtopia:
6 mars: Historien om den franska trapetsgruppen Les Arts Sauts
14 mars: Cirkusforskaren Yohann Floch om samtida europeisk cirkus
4 april: Cirkusforskaren Tomi Purovaara ”Circus as a cultural reflection”
I april och maj kommer kanadensiska 7 doigts de la main till Umeå och Stockholm.


LÄNKAR
Läs mer om forskningsprojektet på Danshögskolan.
Läs mer om cirkusåret på webbplatsen Cirkusåret.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare