Dansant dygn i BerlinI Mats Eks händer blir Schimmelpfennigs råa drama mer Fellini än Fassbinder, tycker Nummers teaterkritiker.
Recensioner [2009-11-13]

Dansant dygn i Berlin

Hållplats av Roland Schimmelpfennig
Scen: Stockholms stadsteater
Ort: Stockholm
Regi: Mats Ek
Scenografi: Peder Freiij
Ljus: Erik Berglund
Kostym: Peder Freiij
Medverkande: Anders Ahlbom Rosendahl, Odile Nunes, Göran Ragnerstam, Ulf Eklund, Kajsa Reingardt, Ann-Sofie Rase, Niklas Ek, Peter Gardiner, Giovanni Bucchieri, Daniela Svensson, Polly Kisch, Frida Westerdahl, Cilla Thorell, Nathalie Ruiz
Projektion och video: Alexander Ekman
Översättning: Madeleine Gustafsson
Länk: Stockholms stadsteater


RECENSION/TEATER. Tyska dramatikern Roland Schimmelpfennig är Teater-Sveriges nya guldgosse, aktuell på såväl Helsinborgs stadsteater med Kvinnan från förr som på Stockholms med Hållplats. Ylva Lagercrantz vill se mer.

Det är 20 år efter Berlinmurens fall, och Stockholms stadsteater fortsätter sitt Tysklandstema: med Hållplats får man in ett relativt ungt perspektiv. Roland Schimmelpfennig (född 1967) tillhör den generation som troligtvis föddes av föräldrar som föddes under andra världskriget, det vill säga fyrtiotalisterna.


Fyrtiotalist är också Mats Ek som står för såväl regi som koreografi i föreställningen. Kanske är det också därför han tar ett helt annat grepp än vad sjuttiotalisten Melanie Mederlind stod för vid Sverigepremiären på Riksteatern förra året, då med titeln 24 timmar Berlin.
   För om Mederlind gestaltade det oromantiska, råa och skoningslösa Berlin, så trollar Ek istället fram ett mer lekfullt dansgrepp ur Shimmelpfennigs manus, som om han behöver en tidens distans – på gott och ont.


För om det kändes nytt och spännande för ett par år sedan, så börjar det tyvärr gå inflation i dansteaterkonceptet. I det här fallet tar de två konstformerna snarare udden av varandra än befruktar över gränserna. Resultatet blir varken hundra procent dans eller hundra procent teater, frånsett scener som en underbar, poetisk byggbalett som verkligen mejslar fram gatans röst, det förflutna, och ger associationer till poeten Katarina Frostensons monodrama Sebastopol från 1990.


Annars är det mer Federico Fellinis Amarcord som Ek bjuder på, en burlesk saga som accentueras av illusionsskapande videoprojektioner (Alexander Ekman) och med en ensemble som gör enastående soloprestationer, av vilka kan nämnas Ulf Eklunds tobakshandlare som bär på det förgångna i sin strupe. Och Göran Ragnerstams grönsakshandlare som blir precis så märkligt originell som bara Ragnerstams rolltolkningar blir.
   Lägg därtill en scen i slutet som utspelas i en bar och som för tankarna till filmen From dusk till dawn, samt Mats Ek i en återkommande ”Hitchcock”, och en del av mig älskar föreställningen, medan en annan saknar det mothugg som texten egentligen bjuder på. 


Men som pjäs har verkligen Hållplats stark potential att bli en klassiker, här finns till och med den berömda Ibsenpistolen på slutet. Schimmelpfennig är definitivt en dramatiker vi vill se mer av i Sverige, med eller utan dans.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare