Nyheter [2001-11-19]

Handfast om att skriva dramatik

Till alla som vill men kanske inte vågar

Hur många drömmer inte om att få sin text spelad på en teaterscen? Oftast stannar planerna just vid drömmar: det är lätt att skrämmas av det till synes hopplöst omöjliga i företaget. Men istället för att förtvivla finns nu Bernt-Olov Anderssons lilla bok ”Vi skriver en pjäs” som vänder sig till alla de som skulle vilja bli dramatiker men inte riktigt vet hur de ska hitta vägen till en uppsättning.
   Här finns skrivandets alla faser i kapitel för kapitel: från det första idéstadiet till bearbetningen av den färdiga pjästexten.
   Boken är pedagogiskt upplagd, och börjar med ett ödmjukt förord där författaren ger en liten presentation av sig själv som dramatiker. Sedan följer en kortfattad teaterhistorik som löper från antiken, via medeltiden, renässansen för att stanna på nittonhundratalet med Brecht och hans teater. Därefter kommer bokens egentliga syfte: att lotsa läsaren in i skapandet och realiserandet av den egna dramatiska texten.

Konkreta om jobbet
Andersson ger hela tiden konkreta, handfasta råd om skrivandet. Han poängterar exempelvis vikten av att ha en penna och ett block till hands – man vet ju aldrig när idéerna kommer till en. Sedan är det också viktigt att man inte skriver ett manus som innehåller orimligheter – måste det till exempel finnas månlandare eller kameler på scenen, eller kan man försöka visa det på ett annat sätt? Och ibland kanske inte en drastisk inledning är det dramatiskt mest verksamma sättet – det kan vara bättre att långsamt bygga upp en spänning, föreslår Andersson och visar hela tiden vad han menar med konkreta exempel. Även om man vill berätta en storslagen, fantasifull historia, så är det allra viktigaste, poängterar Andersson, att utgå ifrån de egna personliga erfarenheterna, att helt enkelt veta vad man talar om – och om man inte vet vad man talar om, se till att vara påläst.

Författare och dramatiker
Bernt-Olov Andersson är författare med ett tiotal böcker bakom sig, både romaner, diktsamlingar och fackböcker. Som dramatiker har han skrivit fem pjäser, där den mest framgångsrika var Argentinsk likör som spelades av Riksteatern 1995, i ett samarbete med den latinamerikanska teatergruppen Teatro Popular Latinoamerico. Vi skriver en pjäs är framtagen tillsammans med Amatörteaterns Riksförbund, och innehåller också film- och tevekapitel.

Det behöver inte vara Dramaten
Det är inget tvivel om att Andersson står på den blivande dramatikerns sida. Och, som han påpekar redan i förordet, behöver det inte vara just Dramaten man vänder sig till. Det finns en mängd andra sammanhang där man kan pröva sin text – som i amatörteatergrupper. Utan minsta koketteri redogör Andersson för de vägar man kan gå mot en uppsättning och vad man kan råka ut för och kanske till och med måste vänja sig vid – som att inte ta kritik personligt eller att folk försöker ändra i eller styra ens text. Själv fick han sin första pjäsbeställning med uppmaningen att skriva ”en rolig pjäs om miljöproblem”.

Värdefulla adresser
Det är en konst i sig att förklara sådana komplicerade saker som hur man skriver ett fungerande drama. Bernt-Olov Andersson lyckas visa den professionella dramatikerns knep så att de förstås och kan tillämpas av alla. Som en extra bonus avslutar han med några sidor värdefulla adresser, till amatörteaterförbund, tevekanaler och filmbolag.

Alexandra Coelho-Ahndoril

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare