Inför vårens program är ensemblen i Skånes Dansteater fullt bemannad igen.
De fjorton dansarna är ivriga att få sparka loss, fötterna trampar och kropparna rycker när de presenteras för media uppradade på hemmascenen Verkstan i Malmö musikteaters hus.
Jobben är eftertraktade. De sju nya dansarna valdes ut i höstas bland 200 sökande.
– Jag har letat efter personligheter med stark utstrålning, teknik och mod, säger Marie Brolin-Tani, teaterns konstnärliga ledare.
Hon hittade ungraren Zsolt Garzó, sydafrikanska Belinda Nusser och Melody Putu, Lidia Wos och bara 21-åriga Agata Zajac från Polen. Svenska Patrick Bragdell och Sara Åhman är två som återvänder till ensemblen efter att ha frilansat under året som gått.
Öppnare teater
Dansarna själva säger att de lockats till Malmö av spännande koreografer och känslan av att jobba i en ensemble som inte skiljs åt efter slutfört projekt.
Lunchdansen Hemligheter på vägen bygger på Tomas Tranströmers dikter till så blandad musik som Ravels Boléro och Gershwins Summertime framförda av husbandets dragspel, piano, trummor, bas och saxofon.
Det är på Marie Brolin-Tanis önskemål som teatern öppnat sig mer via lunchdansen och de repetitioner som tre kvällar hålls inför publik och bardisk. Dansarna repeterar då Sjostakovitj möter Hugo Alfvén, en helaftonsföreställning med premiär på Storan i april.
Brolin-Tani har grunnat på sina idéer under arton år som ledare för ett modernt balettkompani i danska Århus. Till Malmö och dansteatern kom hon i somras.
Goda år
Skånes Dansteater hade 25 anställda dansare innan en ekonomisk kris slog klorna i Malmös kulturkoncern för fyra år sedan. En period fanns det inte pengar ens till att besätta de fjorton tjänster som blev kvar och ensemblen krymptes till sju.
– Dansarjobbet är oerhört krävande rent fysiskt. Med 25 dansare skulle varje individ få chans till mer vila, vi skulle också kunna spela två föreställningar och dessutom slippa ställa in om någon skadas eftersom vi lättare kunde hitta ersättare, säger Brolin-Tani.
Hon säger att hon hoppas på några riktigt goda år framöver. År som övertygar politikerna om att Skånes Dansteater är en angelägenhet för hela Sverige och får dem att glädjesteppande öppna plånboken.
– Vi är en av bara de fyra-fem balettensembler som finns kvar i landet i dag, säger Brolin-Tani.