Fördjupning [2001-12-13]

Hans och Greta som julopera

STOCKHOLM. Hans och Greta utannonseras som ”Julens stora familjeföreställning” på Kungliga Operan i Stockholm. Under den vinjetten har operan länge spelats i övriga Europa och tanken är att det ska bli så även i Sverige. Johan Nylander har mött mannen bakom uppsättningen, den österrikiske regissören Werner Pichler.

Största utmaningen för Werner Pichler är att alla kan historien.
   – Alla vet vad som ska hända. Barnen går ut i skogen, kommer vilse, häxan försöker äta dem men barnen lurar henne och puttar in henne i ugnen. Så utmaningen för oss är att berätta den på ett sådant sätt som förvånar, säger han på engelska med spår av tysk brytning.
   Pjästexten till bröderna Grimms saga om de två barnen Hans och Greta och den hemska häxan skrevs av Adelheid Wette i Tyskland i slutet av 1800-talet. Hennes barn brukade spela upp pjäser för familjen och vänner. Hon bad sin bror Engelbert Humperdinck, som var kompositör och assistent åt Richard Wagner, att skriva musik till några folksånger som barnen skulle sjunga. Slutresultatet blev en hel opera, med mycket inspiration av Richard Wagner, som kom att bli en av Tysklands mest folkkära. Idag är den en av de starkaste jultraditionerna i Europas alla tysktalande länder, samt i USA.

Operan skiljer sig från originalsagan
Werner Pichler arbetar alltid, eller som oftast, i ett team tillsammans med landsmaninnorna Anne Marie Legenstein och Andrea Hölzl vilka står för scenografi och kostymer. 1996 satte de upp Hans och Greta i Ulm i Tyskland, men likheterna med den de nu sätter ihop är få.
   – Denna är annorlunda. Grunderna är samma men vi har utvecklas och vuxit, samt att de tekniska förutsättningar är andra, säger Pichler utan att vilja gå in på detaljer. Jag vill inte berätta för mycket, utan folk ska se den och själva skapa sin uppfattning.
   Operaversionen skiljer sig också från originalsagan.
   – I operan är modern ledsen och trött och ber barnen om hjälp att gå ut i skogen och plocka bär, inte för att gå vilse och dö, som det är i sagan.
   De har inte gjort några förändringar i text eller musik. Möjligen är tolkningen lite annorlunda och även om historien är välkänd vill Pichler skapa överraskningar, få åskådaren att skratta, att gråta, känna sig provocerad.
   – Det finns mycket tråkig opera. Alla har vi sett tråkig opera. För mig som regissör är den viktigaste regeln att involvera publiken. De ska inte bara titta, utan känna och få med sig något hem, säger Pichler.

”Det är en hemsk story”
Om operan är modern kan Pichler inte svara på.
   – Jag vet inte. Jag vet inte riktigt vad ”modern” är.
   Efter en lång tystnad säger han:
   – Den har inte det traditionella Hans och Greta-utseendet, även om uppsättningen är traditionell.
   Det talas ofta om Hans och Greta i politisk mening, med girighet, hunger, behov av konsumtion och liknande. Men Pichler vill inte koppla sådana värderingar till sin uppsättning.
   – Ibland är politik bra, ibland inte. Jag såg ingen mening att lägga något sådant i denna produktion. Men det finns en del hemska scener i den, det är en hemsk story. Fast med lyckligt slut.
   Om det verkligen är en familjeopera, vilket den utskrivs att vara, är Pichler lite osäker på.
   – Detta var även en fråga som Humperdinck frågade sig. Är den för barn, eller vuxna? Jag tror både och.

Ung och erfaren
Werner Pichler föddes i Wien 1963. Han flyttade till New York som nittonåring och bodde där i nio år, och gjorde ”allt och ingenting”. Bland annat studerade han vid Metropolitan Opera, Alvin Ailey Dance Center, Merce Cunningham School, H.B. Studios samt vid Opernstudio i Zürich, Schweiz, när han återigen flyttade till Europa.
   Han är idag bosatt i Tyskland. Sedan 1995 har han regisserat tolv operor, bland annat Verdis La Traviata i Augsburg och Ulm, och Maria Stuarda av Donizetti.

Premiären direktsänds i P2
Premiären kommer sändas live i P2, till Pichlers både nöje och missnöje.
   – Det är kul. Men i radio ser inte lyssnarna vad som händer. Så det är roligare för sångarna och dirigenten än vad det är för mig. En tv-sändning vore bättre, säger han och skrattar.

Johan Nylander

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare