När samma nyskrivna pjäs har premiär på flera olika teatrar nästan samtidigt är det hart när omöjligt att hålla sig från att jämföra resultaten.
Men efter att redan anslaget har låtit ana att Dramatens Hantverkarna är av ett annat virke än Helsingborgs stadsteaters står det under första aktens gång klart att det här är en tillställning i sin egen rätt – den befriar mig allteftersom från jämförelseticsen.
För här är det en hel del i danska dramatikern Line Knutzons samtidshäcklande hantverkarfars som har hittat hem. En av humorprofessor Gösta Ekmans rolighetsnycklar är ”det personliga tillkortakommandet” – tänk Gunnar Papphammar, och läs mer om saken i Karin Helanders bok Den skrattretande teatern. Ett år med Gösta Ekman och hans vänner – och Knutzons persongalleri (det perfekta paret, de dumsluga hantverkarna, den vimsiga mamman) bjuder på gott om sådana att leka med.
Dessutom har regissör Ekman en ypperlig ensemble för ändamålet. Jennie Silfverhjelm som Alice står stadigt i sin komiska närvaro, Johan Holmberg som hennes man Manfred gör allt det där Johan Holmberg kan av raffinerat ögonspel och fysiska explosioner, Anita Walls (Manfreds mamma) tajming är kattmjuk, och Örjan Rambergs Glen leder det långsamma hantverksgänget med utstuderat diabolisk släpighet.
Att ton och tempo är, i farssammanhang, nerskruvade gör inte bara att accelerationen mot makaber mordhistoria går effektfullt smygande, utan också att man hinner få syn på mörkret i kulisserna.
Precis som det börjar glipa betänkligt i husbygget kan glipor i den till synes enkla slapstickpjäsen om ett medelklasspars lyxproblem avslöja djupare
teman: om hur vi står ut med varandra och oss själva, om ytlighetsfixering, omoral och konsumtionshets, om nya ekonomiska krav på kulturen, om …
Ja, visst finns det många möjliga tolkningar att jonglera med och välja bland om man vill försöka se bakom ytan. Något som också lätt kan skapa en frustrerad spretighet. Kanske är det därför spänningen inte håller riktigt hela vägen, andra akten känns ofokuserad och upplösningen blir rätt avslagen, trots bubblig champagneskål och avtäckning av drömhuset.
Läs också
Nummers recension av Hantverkarna på Göteborgs stadsteater
Nummers recension av Hantverkarna på Helsingborgs stadsteater
Nummers recension av Hantverkarna på Uppsala stadsteater