– Det är ingen slänga-i-dörrarna-fars, säger Pierre Tafvelin som spelar en av poliserna.
– Pjäsen innehåller också samhällskritik. En bra komedi har alltid ett allvarligt ämne i botten.
Genom att konstaplarna försöker linda in det tråkiga dödsbudet i språklig bomull uppstår en hel del missförstånd. Är det hunden eller dottern som har dött och är dottern verkligen riktigt död? Förvirringen sprider sig i det märkligt byggda huset.
Det allvarliga ämnet i Hårda Bud dyker upp med den pedofiljagande kvinna som upplevt nunneorden Nådens systrar inifrån. Ett ställe där gravida, eller alltför promiskuösa, katolska flickor tas om hand på ett bokstavligen hårdhänt
– Pjäsen handlar främst om att man bör säga som det är, säger Pierre Tafvelin till Nummer.
– Det har visserligen sitt pris men lögner ger bara upphov till missförstånd. Och det är något de flesta kan känna igen sig i.
Teater Västernorrland spelar Anthony Nielsons fars med premiär i Örnsköldsvik 10 februari.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...