Hektisk helg för premiärlejonMagnus Schmitz och Susanne Karlsson är två av många skådespelare med premiärnerver i dagarna. Prins Charles känsla på Malmö stadsteater är inte ensam om att ha premiär den 17 september.
Fördjupning [2011-09-14]

Hektisk helg för premiärlejon

TEATER/OPERA/MUSIKAL. Det är dags att glida i festblåsan! Höstens mesta teaterhelg står för dörren. Med Nummers gott- och blandatpåse av färgglada premiärer har du garanterat sysselsättning den 17 september.

Vad är det med den 17 september? Nummer räknar till totalt elva scener där ridån går upp för nya uppsättningar på lördag. Jens Peter Karlsson, verkställande producent på Teaterrepubliken i Malmö ställer gärna upp med en analys.
− Teatersäsongen är en märklig sak. Regelbunden som ett meteorologiskt fenomen. Vi följer alla publikströmningarna, som är starkast under hösten från septembers mitt till novembers slut. Den orubbliga repprocessen och de kortsiktiga projektanställningarna styr våra repertoarer. Allt bildar ett komplicerat system med slutresultatet att alla teatrar gör ungefär samma sak ungefär samtidigt – som en skock flyttfåglar.


Ja, från Malmö i söder till Luleå i norr väntar nervösa skådespelare i kulissen på lördag vid 19-snåret. För just Malmöbon kan det bli knepigt att välja. Urpremiären Teaterrepubliken får barn ställer sig på barnets sida och försvarar dem mot vuxenvärldens ondsinthet i en föreställning för vuxna.


Detta samtidigt som Prins Charles känsla har urpremiär på Hipp, Malmö stadsteater. Pjäsen bygger på Liv Strömquist seriealbum och tar avstamp ur den uppenbara tvekan Prins Charles gav uttryck för då han fick reporterfrågan ”Are you in love?” vid förlovningen med Diana. ”Yes…whatever love means…” funderade prinsen högt och det har givit anledning till denna humoristiska och historiska granskning av kärleken som samhällsfenomen. Regisserar gör Sara Giese.


Även på Östgötateatern sätts kärleken under lupp i den destruktiva och omoraliska kärleksberättelsen Farliga förbindelser. Den bygger förstås, som många dramatiseringar och filmatiseringar tidigare, på Choderlos de Laclos rafflande 1700-talsroman och förses med mycket tidstroget kostymfluff då Tereza Andersson regisserar.


Inte heller på Uppsala stadsteater står moralen särskilt högt i kurs då ridån går upp för Bertolt Brechts Tolvskillingsoperan, den moderna klassikern om människans allra sämsta sidor. Dennis Sandin regisserar musikalen, som sägs vara tidernas första och innehåller slagdängor som Mackie Kniven och Sjörövarjennys visa.


Den premiärsugne som bor i Stockholm måste välja mellan Elfriede Jelineks språkraseri på tema finanskris och spekulationsekonomi i Mellika Melouani Melanis uppsättning av Köpmannens kontraktDramaten eller Ann Petréns och Lennart Jähkels uppgörelser som Klytamestra och Agamemnon i Aischylos Orestien. På Stockholms stadsteaters Klarascen är den förlagd till en borgerlig trettiotalssalong och regisserar gör Tobias Theorell.


Även till de mindre scenerna blåser premiärvindarna. Teater Verbal i Östersund spelar Manda Stenströms Dom har ju allt om trettioåriga Patrik som kunde ha allt, men hemsöks av en traumatisk barndom. Martin Johansson regisserar. Måsar kan inte sjunga heter Kajsa Ekströms gästspel på Teater Pero.
−Den handlar om mig och min kamp att få vara på teaterscenen, trots att jag har en annorlunda röst, berättar hon.
Göteborgsoperan, där Stina Ancker sätter upp Leonard Bernsteins musikalklassiker West side story, får vi däremot förmoda att rösterna är i form.


Norrbottensteatern har Rasmus Lindgren utsatt Natten är dagens mor av Lars Norén för en total genustvätt genom att förvandla pappans roll till mammans och göra sönerna till döttrar. På Nummer är vi tacksamma för att han inte döpte om pjäsen till Dagen är nattens far när han ändå var i farten.


Den riktigt premiärsugne kan för övrigt tjuvstarta redan på fredag 16 september. Då är det dags för Skänk mig snarast sonsöner av Thomas JonigkGöteborgs stadsteater i regi av Richard Turpin och Les misérables i regi av Ronny Danielsson Malmö opera.


Min egen premiärlördag förläggs till Folkteatern i Göteborg, där det är urpremiär för Apatiska för nybörjare. Inspirerad av Gellert Tamas bok De apatiska vänder Jonas Hassen Khemiri och regissör Nina Wester ut och in på sanningsbegreppet. Min recension av ovanstående går på måndag att se i SVT Kulturnyheterna, en av mina arbetsplatser, vid sidan om höstens angenäma uppdrag som chefredaktör för Nummer.


Ett urval av helgens premiärer recenserar vi givetvis också i denna tidning. Håll alltså extra utkik här när ni har vaknat till efter premiärfesten!


Trevlig premiärhelg!

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare