Fördjupning [2006-09-07]

Henrik firar Ibsen

INTERVJUN. Henrik Rafaelsen är troligen den skådespelare som firar Ibsens jubileumsår mest intensivt. Efter att ha spelat titelrollerna i Robert Wilsons Peer Gynt på Nationaltheatret (som gästspelade i New York i våras) och Stein Winges Brand i ett norskt stenbrott i somras gör den svenskutbildade norrmannen nu ytterligare en Ibsenhuvudroll. Denna gång i Lars Noréns regi.

Henrik Rafaelsen är en 33-årig norrman som utbildats vid Teaterhögskolan i Stockholm och jobbade sex år på Stockholms stadsteater innan han flyttade hem till Oslo igen. I höst är han tillbaka i Sverige och spelar Alfred Allmers i Ibsens Lille Eyolf på svenska. Nummer träffade honom veckan innan premiären.

Premiären äger rum 14 september på Ibsenfestivalen i Oslo. Under dagens repetition skojade Lars Norén och sa: ”Du får inte prata norska i min pjäs!” Finns det någon risk att du råkar byta språk av misstag?
   – Ha-ha, nej det tror jag inte. Jag är van att spela på svenska och så länge resten av ensemblen håller sig till svenska, vilket dom borde eftersom alla andra är svenskar, kommer jag nog kunna undvika att svara dem på norska.

Vad har du för förhållande till Ibsen?
   – Ibsen är nästan viktigare för norrmännen än Strindberg är för svenskarna. I Norge får man Ibsen med modersmjölken och nu gör jag min tredje Ibsenuppsättning på kort tid, så vi har ett nära förhållande.

Det har blivit tre Ibsenhuvudroller med tre mycket olika regissörer. Robert Wilson har du jobbat med tidigare (i Ett drömspel och 3 systrar på Stockholms stadsteater), men det är första gången du jobbar med Lars Norén. Hur skulle du jämföra arbetet med de olika Ibsentolkningarna?
   – Oj, det är stora skillnader. Brand (i regi av Stein Winge) spelade vi utomhus i ett stenbrott i somras, så det arbetet handlade mycket om naturkrafter. Med Wilson jobbar man nästan som dans, mycket stiliserat och rörelsebaserat – han har ju ingen ambition att härma verkligheten.
   – Nu när vi gör Lille Eyolf med Lars Norén blir det väldigt avskalat men ändå ganska realistiskt. Det är ett mindre format i den här uppsättningen, vi kommer nära publiken och skapar närbilder som fungerar nästan som i film. Som skådespelare behöver man inte ta lika mycket ansvar för detaljerna då.

Biopubliken har ju nyligen kunnat se dig i Klaus Härös Elina – som om jag inte fanns och i nya kortfilmen Rubinbröllop, där du bland annat spelar mot Livia Millhagen. Har du fler filmer på gång?
   – Nej, inte just nu. Jag har ett tvåårskontrakt på Nationaltheatret, så jag ska tillbaka till Oslo och spela teater efter turnén med Lille Eyolf.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare