Nyheter [2001-08-30]

Herregud vad religiöst!

Religionen kanske inte håller medborgarna i ett järngrepp längre, men åtminstone de svenska teatrarna. I höst tycker [nummer] att det verkar som om extra många teatrar har låtit Bibeln inspirera till pjäsvalet.

Huvudpersonen i GöteborgsOperans stora höstmusikal, Andrew Lloyd Webbers Jesus Christ Superstar med premiär den 15 september, behöver väl ingen närmare presentation. Värt att notera är dock att föreställningen, som hämtats hit från Trondheim där den hade premiär våren 2000, bara är en av två färska norska uppsättningar av samma musikal. Den andra spelades i somras i Grimstad på Sørlandet.
   Under september och oktober, med start den 13 september, späder teaterstaden Göteborg på andligheten ytterligare. Då presenterar nämligen Pusterviksteatern en lång rad föreställningar och seminarier med anknytning till kristendomen, samlade under temat Amen. Det verkar inte som om man haft särskilt svårt att hitta pjäser som passar in. Adas musikaliska teater, Teater Pero, Radioteatern, Riksteatern, Gotlandsteatern och flera andra har färska uppsättningar som ingår i temasatsningen.
   I Gävle tycker Teater Mondial att Moses syster Miriam ur Gamla testamentet förtjänar extra uppmärksamhet. Föreställningen heter Miriam, åh Miriam och hade premiär den 25 augusti på Estraden.
   Bibelinspirerade pjäser som spelats tidigare i år är bland annat Teater Hallands clownversion av Gamla testamentet och Orionteaterns uppsättning av Janis Rainis pjäs Josef och hans bröder.
   Och även om innehållet inte knyter an till Bibeln, så gör titeln det på Ödon von Horváths pjäs Tro, hopp och kärlek som har premiär på Göteborgs stadsteater den 19 oktober. Visst är det kärleken som är störst. Men tron är påtagligt aktuell.

Marit Kapla

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare