I september går ridån upp för Mel Brooks satiriska musikal The producers – Det våras för Hitler på Chinateatern i Stockholm. Detta har, tack vare den höga kändisprocenten bland de medverkande (Claes Malmberg, Christine Meltzer, Magnus Härenstam med flera) tillsammans med musikalens delvis politiskt inkorrekta innehåll, under uppskruvat fnitter omskrivits på kvällstidningarnas nöjessidor.
Men redan den 30 juni har musikalen sin tyskspråkiga premiär i Wien. Här finns naturligtvis betydligt intressantare frågor att ställa än den (i och för sig berättigade) om Meltzers eventuella sångliga talanger. Till exempel: kan en musikal som bland annat framställer Adolf Hitler som en showande Broadwaystjärna vara något för österrikarna?
Jag ringer upp Katrin Zechner, konstnärlig ledare för institutionsteatergiganten Vereinigte Bühnen Wien, som producerar föreställningen, för att fråga om förväntningarna på och orsakerna till uppsättningen.
Hur kom du fram till beslutet att sätta upp The producers i Wien?
– Jag föll för verket när jag såg det på Broadway och ville att min publik i Wien skulle få se det så fort som möjligt.
Hur tror du att publiken kommer att reagera på en musikal om Hitler?
– Precis som Mel Brooks så har wienarna ett rätt speciellt sinne för humor. Jag tror i alla fall inte att det blir några problem.
Men skulle inte parodin på andra världskriget kunna väcka anstöt?
– Mel Brooks är satiriker. Tanken med The producers är i första hand att locka till skratt. Om det sedan, när publiken tänker efter, blir diskussioner kring de ämnen som tas upp är det ju bara bra.
LÄNKAR
Vereinigte Bühnen Wien
Chinateatern