Sanna Söderholm och Sanna Blennow har ett sinnligt förhållande till tingen i Om en person. Foto: Stefan Bohlin
Recensioner [2014-11-20]

Hjärngympa som en dans

Om en person av Ossi Niskala och Helene Berg
Scen: Zebra Dans
Ort: Stockholm
Koreografi: Ossi Niskala
Animationer/film: Helene Berg
Scenografi: Ulf Agnér
Musik: Fredrik Blank och Isabel de Lescano (Montag Mania)
Ljussättning: Mira Svanberg
Medverkande: Sanna Söderholm och Sanna Blennow
Länk: Zebra Dans


RECENSION/DANS. I Om en person blir barns filosofiska funderingar till associativ dans och film. Anna Hedelius utmanar både vänster och höger hjärnhalva på Zebra Dans.

Hjärnans vindlingar är ett lika outgrundligt som fascinerande ämne att ge sig i kast med. Att förklara alla fantastiska funktioner med ord går knappt, även om hjärnforskaren Gunnar Bjursell försöker med den äran i det filmavsnitt vi ser innan vi går in i Zebra Dans källarstudio. Att uttrycka hjärnfunktioner i dans är kanske en än mer utmanande syssla.

För att hamna rätt i den här recensionen väljer jag att börja bakifrån i händelseförloppet. Efter föreställningen påstår några av de fjärdeklassare som just har sett den att de inte har förstått. Det faktum att frågestunden mest artar sig till en stund där just dessa elever berättar om de mest fantastiska associationer de har gjort tyder på motsatsen, även om det inte handlar om förståelse, utan om kreativitet. Frågestundens fantasifulla samtal visar med tydlighet att hjärnan tycks fungera som den ska hos i alla fall dessa nioåringar.

Om en person påminner om just det faktum att hjärnan är en kreativ maskin, som av sig själv kan skapa de mest mirakulösa symbioser mellan visuella intryck, ljud och ordfragment. Dansarna Sanna Söderholms och Sanna Blennows kroppar blir till tentakler som känner av rummet, frågorna och sakernas tillstånd. Allt är föränderligt i deras förhållande till tingen och till varandra. Mjukt och sinnligt rör de sig till Montag Manias minimalistiska musik i en allt annat än konkret koreografi.

Om en person är ett undersökande arbete, som bygger på samtal med barn, vars filosofiska funderingar har omvandlats till dans och filmprojektioner av koreografen Ossi Niskala och filmkonstnären Helene Berg. Funderingarna sätter igång nya funderingar hos barnpubliken och skapar ett konstnärligt kretslopp, som gör intryck även på en vuxen.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare