Hjärta, smärta och konstDen röda telefonen som allt började med. Konstnären Sophie Calle byggde Exquisite pain kring sin egen kärlekssorg. Performancekompaniet Forced Entertainment har gjort en scenföreställning av verket. Foto: Sophie Calle
Recensioner [2008-01-28]

Hjärta, smärta och konst

Exquisite pain av Sophie Calle
Scen: Kilen, Kulturhuset
Ort: Stockholm
Regi: Tim Etchells
Scenografi: Richard Lowdon
Ljus: Nigel Edwards
Medverkande: Claire Marshall, Richard Lowdon
Länk: Kulturhuset, Stockholm


RECENSION/PERFORMANCE. En historia om svek och förlorad kärlek berättas gång på gång. Med till synes enkla medel har brittiska Forced Entertainment imponerande effektivt iscensatt ett verk av den franska konstnären Sophie Calle.

Berättelsen som upprepas är Sophie Calles egen historia om hur hon efter en tid i Japan skulle återförenas med sin älskade i New Delhi. Efter ett telefonsamtal får hon dock veta att han fortfarande är kvar i Paris och att han har träffat en annan kvinna. Mitt i detta känslokaos tar Sophie Calle ett fotografi av telefonen som gett henne det omskakande beskedet – och påbörjar därmed sitt text- och bildverk Exquisite pain.


Scenografin när Forced Entertainment nu gör en performance av hennes verk är sparsmakad: två bord, två tv-skärmar och i bakgrunden en lysande blå neonskylt med texten ”Exquisite pain”. Claire Marshall och Richard Lowdon tar plats bakom varsitt bord, häller upp varsitt glas vatten, hälsar publiken välkommen och ger en mycket kort introduktion till verket innan de omväxlande börjar läsa dess texter.


Lowdon ger i sin varierade läsning röst åt en mängd berättelser om olika människors lidande, smärta och svek. På skärmen ovanför illustrerar olika fotografier varje vittnesmål.
   Ovanför Marshall, som mer återhållet läser texterna som utgör Calles eget ältande sorgearbete, visas emellertid hela tiden samma bild: fotografiet av den röda telefonen i rum 261 på Imperial Hotel i New Delhi.


Varje tolkning av det svekfulla ögonblicket inleds med en tidsangivelse av hur många dagar som gått sedan ”mannen hon älskade lämnade henne”. Återberättandet fylls med allt mer ironi och självdistans samtidigt som själva historien blir allt kortare. Den nittioåttonde dagen konstateras torrt att allt bara var en banal kärlekshistoria och en anekdot.


Sophie Calles djupt personliga konstprojekt berör genom sin allmängiltighet. Forced Entertainment tar i sin uppsättning fasta på det genom att låta varje berättelse framstå som ett av flera möjliga sätt att minnas eller bearbeta ett visst ögonblick. Att tala om det smärtsamma blir ett sätt att försonas med sorgen.
   Även om gruppen har utgått från ett redan komplext konstverk har de genom sin konsekvent framförda performance skapat ett nytt verk. En imponerande effektiv och tät föreställning som verkligen vågar sätta texten i centrum. Och som litar på att de bilder som de olika berättelserna skapar inte riskerar att bli spekulativa eller kitschiga.


 


Fler speldatum för Exquisite pain:
18–19 februari på The Junction, Cambridge
27–28 februari på West Yorkshire Playhouse, Leeds

Länkar:
Forced Entertainments webbplats
Mer information om Sophie Calle

Thomas Olsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare