Berättelsen som upprepas är Sophie Calles egen historia om hur hon efter en tid i Japan skulle återförenas med sin älskade i New Delhi. Efter ett telefonsamtal får hon dock veta att han fortfarande är kvar i Paris och att han har träffat en annan kvinna. Mitt i detta känslokaos tar Sophie Calle ett fotografi av telefonen som gett henne det omskakande beskedet – och påbörjar därmed sitt text- och bildverk Exquisite pain.
Scenografin när Forced Entertainment nu gör en performance av hennes verk är sparsmakad: två bord, två tv-skärmar och i bakgrunden en lysande blå neonskylt med texten ”Exquisite pain”. Claire Marshall och Richard Lowdon tar plats bakom varsitt bord, häller upp varsitt glas vatten, hälsar publiken välkommen och ger en mycket kort introduktion till verket innan de omväxlande börjar läsa dess texter.
Lowdon ger i sin varierade läsning röst åt en mängd berättelser om olika människors lidande, smärta och svek. På skärmen ovanför illustrerar olika fotografier varje vittnesmål.
Ovanför Marshall, som mer återhållet läser texterna som utgör Calles eget ältande sorgearbete, visas emellertid hela tiden samma bild: fotografiet av den röda telefonen i rum 261 på Imperial Hotel i New Delhi.
Varje tolkning av det svekfulla ögonblicket inleds med en tidsangivelse av hur många dagar som gått sedan ”mannen hon älskade lämnade henne”. Återberättandet fylls med allt mer ironi och självdistans samtidigt som själva historien blir allt kortare. Den nittioåttonde dagen konstateras torrt att allt bara var en banal kärlekshistoria och en anekdot.
Sophie Calles djupt personliga konstprojekt berör genom sin allmängiltighet. Forced Entertainment tar i sin uppsättning fasta på det genom att låta varje berättelse framstå som ett av flera möjliga sätt att minnas eller bearbeta ett visst ögonblick. Att tala om det smärtsamma blir ett sätt att försonas med sorgen.
Även om gruppen har utgått från ett redan komplext konstverk har de genom sin konsekvent framförda performance skapat ett nytt verk. En imponerande effektiv och tät föreställning som verkligen vågar sätta texten i centrum. Och som litar på att de bilder som de olika berättelserna skapar inte riskerar att bli spekulativa eller kitschiga.
Fler speldatum för Exquisite pain:
18–19 februari på The Junction, Cambridge
27–28 februari på West Yorkshire Playhouse, Leeds
Länkar:
Forced Entertainments webbplats
Mer information om Sophie Calle