Högstadiehit om förvandlingTonläget är klockrent och ensemblen en ren fröjd att skåda, skriver Nummers recensent. Här kan du skåda Sasha Becker, Josefin Neldén, Olle Liljas och Ove Wolf. Foto: Ulrich Hillebrand
Recensioner [2009-02-26]

Högstadiehit om förvandling

Apberget av Anders Duus
Scen: Angereds Teater
Ort: Västra Götaland
Regi: Rolf Sossna
Ljus: Anton Sjöstrand
Mask: Gunnar Lundgren
Medverkande: Sasha Becker, Olle Liljas, Josefin Neldén, Ove Wolf
Ljud: Martin Fremling, Johan Karlsson
Scenografi och kostym: Lisa Hjertén
Teknik: Martin Fremling, Johan Karlsson, Kjell Samuelsson
Länk: Angereds Teater


RECENSION/TEATER. Angereds Teater har gjort det igen. Hittat rätt pjäs, rätt språk, rätt tonfall. Apberget av Anders Duus är en klockren högstadiehit om identitet, förvandling och vänskap, som regissören Rolf Sossna förvaltar väl.

Jenny och Dafne är friends forever. Den typen av bästisar som spenderar varje vaken minut tillsammans men ändå bara måste ringa varandra direkt efter avsked. Känslan av att vara så nära någon är alldeles unik och kanske kan den bara upplevas i intensiv tonårstid. Jag minns den som igår.
   Men så kommer det oundvikliga vägskälet.


Högstadiets grymma kategorisering tvingar också Jenny och Dafne isär. Jenny kliver fram ur bästisens skugga, blir poppis och ihop med skolans superhunk och fotbollslöfte. Dafne kliver inåt och söker efter den hon vill vara, bort, bort från allt normalt, vanligt och slätstruket. Modig och upprätt vågar hon kasta sig ut i förändringens okända vatten bara för att få en rejäl kallsup men också för att komma upp igen till ytan som ny.


Anders Duus pjäs Apberget från 2005 har ett rakt, ärligt och mycket humoristiskt språk som direkt hittar den unga publiken. Med lite hjälp av Ovidius Metamorfoser behandlas själva kärnan i dramat, förvandling.
   Regissör Rolf Sossna förvaltar Duus vitala text med tillförsikt. Det är ingen självklarhet att finna denna exakthet när det gäller att gestalta tonåringar. Den berg- och dalbana som är tonåringens känsloliv är lätt att banalisera eller ironisera över. Så är inte fallet här. Tonläget är klockrent och ensemblen en ren fröjd att skåda.


Josefin Neldén spelar Dafne med styrka och nyans. Hon imponerar som mest i de scener där det bränner till mellan bästisarna, såren öppnas och ensamheten är som störst. Sasha Beckers Jenny är ivrig, kaxig och trygg i sin nyfunna popularitet tills hon kommer på att för att nå drömyrket krävs intresse för mer än kläder och killar. Olle Liljas fotbollslöfte till grabb är sårbar som en tuggummibubbla, då fotbollen är det enda som gör honom unik. Och så har vi Ove Wolf. Hans pappa vrider ut och in på sig själv av välvilja och kärlek till dottern. En curlingförälder, men också en vän som själv minns sina tonår och de mindre lyckade val han gjorde. Wolf gestaltar honom med ömhet och storartad komisk briljans.


”Jag går på ömma rötter genom livet”, säger Dafne i slutscenen. Och där, i den vackra repliken, ryms allt det sköra och livskraftiga som är förändring.

Linda Isaksson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare