Nyheter [2002-04-17]

Högtflygande planer i Göteborg

GÖTEBORG. Göteborgs stadsteater inviger sina ombyggda lokaler med en flygtur i både tid och rum. Första uppsättningen blir Stormen, samma föreställning som en gång invigde teatern 1934.    Nu ska Rolf Lassgård, Johan Rabaeus och artister från Cirkus Cirkör bokstavligen flyga över scenen.

– Vi vill knyta an till vårt förflutna för att se vilka vi var. Vi vill också blicka framåt för att se vilka vi kommer att bli, säger teaterns konstnärlige ledare Jasenko Selimovic som också kommer att regissera premiärföreställningen.
   I Selimovics version blir Stormen en tidsresa och en hyllning till scenkonsten. Pjäsen får formen av en repetition av Stormen som spelas upp i fyra olika versioner.

Tuff start
   – Det börjar väldigt modernt. Skådespelarna ska flyga på scenen, det blir något som man aldrig har sett på en svensk scen förut. Till slut landar föreställningen i den scenografi som Knut Ström gjorde 1934, säger Jasenko Selimovic.
   Rolf Lassgård, som spelar pjäsens huvudroll Prospero, ska flyga, liksom Johan Rabaeus som spelar den onde Caliban. Skådespelarna får på sig en sele som fästs i linor för att göra sina turer i luften. Viktoria Dalborg, Björn Olsson och Maria Zeniou från Cirkus Cirkör ska hjälpa skådespelarna i repetitionsarbetet, men också medverka i pjäsen.
   – Jag skulle tro att vi blir testpersoner. Vi är vana att jobba på höga höjder och vi är vana att tänka på scenen som ett tredimensionellt rum, säger Björn Olsson.
   – Men vi ska vara med i föreställningen också. Eventuellt får vi vissa repliker. Kanske kommer scenerna att påminna lite om filmen Crouching tiger, hidden dragon, säger Viktoria Dalborg.

Avancerad scenografi anno 30-tal
År 1934 regisserades Stormen av dåvarande teaterchefen Torsten Hammarén och Knut Ström gjorde scenografin. Till premiären kom kung Gustav V och statsministern Per Albin Hansson.
   Med den tidens mått var föreställningen mycket tekniskt avancerad. Jasenko Selimovic visar på en scenografibild av en båt.
   – Idag ser det här barnsligt ut. Men då var det något oerhört stort att den här båten sjönk på scenen. Folk kom från hela Europa för att se Knut Ströms maskineri, säger Jasenko Selimovic som vill göra en lika tekniskt avancerad föreställning med dagens mått mätt.
   – Inför premiären 1934 gick mycket rykten om att föreställningen aldrig skulle komma i hamn. Jag är säker på att den här uppsättningen kommer att föregås av samma rykte, säger Jasenko Selimovic.

Hannes Tydén

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare