Jennie Silverhjelm som livsnjutaren Siri von Essen uttalar mannens repliker, medan Mattias Silvells Strindberg hasar runt i hängigt underställ. Foto: Roger Stenberg
Recensioner [2012-04-17]

Hon och han som hen i Strindbergspotpurri

Satans Strindberg: Flicka i frack av Magnus Roosmann fritt efter August Strindberg
Scen: Dramaten, Lejonkulan
Ort: Stockholm
Regi: Magnus Roosmann
Scenografi: Jan Lundberg
Kostym: Lotta-Maja Öhman
Ljus: Emma Westerberg
Peruk och mask: Melanie Åberg
Medverkande: Jennie Silfverhjelm, Mattias Silvell
Länk: Dramaten


RECENSION/TEATER. Rena rama montessoriförskolan är vad som möter publiken när regidebuterande Magnus Roosmann håller i den stora Strindbergssaxen på Dramatens experimentscen Lejonkulan. Ylva Lagercrantz Spindler ger sig med viss reservation ”hen” i leken.

Projektet Satans Strindberg fortsätter att bråka och stöka med Augusts texter. Efter Malin Stenbergs rip off av Mats Eks Spöksonaten är det nu skådespelaren Magnus Roosmanns tur att klippa och klistra bland Strindbergs alster i Dramatens konstnärliga Kindergarten på Lejonkulan.

Redan i foajén får vi en hint om vad som komma skall: väggar tapetserade med sidor från olika Strindbergsmanus och handskrivna anteckningar skapar en anarkistisk tvättstugekänsla som kulminerar i höjd med toaletterna där slarvigt uppsatta lappar med inneordet ”hen” sitter upptejpade både på herr- och damsidan.

En hen är det också vad vi möter inne på scenen i form av Jennie Silverhjelm klädd i löst åtsittande frack. Men det är inte Hjalmar Bergmans roman vi ska se, utan titeln anspelar troligen bara på Strindbergs ambivalenta känslor inför kvinnan som den starkare, den han alltid mäter sig med i sina könskrigstexter – en hamn och ett hot på samma gång. Här återges scener ur såväl Fordringsägare som Fröken Julie, Leka med elden och En dåres försvarstal, ofta med ombytta roller i det att Jennie Silverhjelm som livsnjutaren Siri von Essen uttalar mannens repliker, alltmedan Mattias Silvells Strindberg hasar runt i hängigt underställ och raggsockor, bitter och butter som ett truligt barn och i ständigt behov av kvinnlig bekräftelse.

Flicka i frack är en lite smårolig work in progress att ta del av på en strötimme, en själsduell utspelad i två designade kohudsfåtöljer. Inte stor teaterkonst men en underhållande regidebut av en aktör som sätter skådespelarkonsten i centrum samtidigt som han lyckas ge kollegan Thorsten Flinck en gliring i ett litet nidporträtt av den introverte regissören och hans ibland lätt pretentiösa inställning till teaterkonsten.

Om den ger sig hän i hendebatten mer än sett till toalettdörrarnas lappar är däremot tveksamt, men visst blir det än mer tydligt här att Strindbergs mesta teaterstoff är det motsatta könet, ett tema som går som en röd tråd genom hela hans författarskap. Nu väntar vi bara på att Strindbergsåret toppas med en iscensättning av romanen HENsöborna.

Ylva Lagercrantz Spindler

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare