Först ett datum att lägga på minnet: 17 september. Då gästspelar Anna Vnuk på Palladium i Malmö. Ni som ännu inte har sett hennes version av Cats har nu chansen. Personligt, ledsamt och roligt om att bli lämnad.
Men innan dess, 11 och 12 i samma månad, kommer det att spraka av färger när Nanjing Beijing Opera Troupe gästar Sverige, även de på Palladium. Pekingoperan är en kombination av stiliserad rörelse, sång, dialog, mim, akrobatik och dans. Garanterat praktfulla kostymer.
Och så blir det naket. Tillbaka på scenen är Nummerfavoriterna Sanna Persson och Ann-Katrin Andréasson i Joyce Carol Oates Naken. Den 30 september intar de Teater 23 följt av Halvnaket av och med Niklas Hansson.
Norén, Bush och Hedda
I Lund blir det Sverigepremiär den 2 oktober på Lars Noréns Krig. Det handlar om vad som händer med människor när ett krig tar slut. I stället för att Norén själv regisserar blir det Gildas Milin från Paris som håller i trådarna. Bland andra Göran Ragnerstam, Eva Millberg och Per Burell syns på rollistan.
Krig är också något man förknippar med George Bush. Malmös Teatr Weimar vill ställa denne mäktige man mot väggen och har iscensatt en rättegång, Folket vs George W. Bush, där Jean-Paul Sartre och Bertrand Russell anklagar den amerikanska presidenten för brott mot folkrätten i samband med Irakkriget. Premiär den 11 september.
I Malmö dramatiska teaters höstrepertoar blir jag mest nyfiken på Hedda, som beskrivs som en råare variant av ursprungsversionen; Henrik Ibsens drama Hedda Gabler. Att regissören är Sara Cronberg, som förra året satte upp Bubblorna i bäcken på samma scen, bådar gott. Premiär 13 november på Intiman. Hipp fylls med galna kostymer, sprakande färger och luftakrobater när Ronny Danielsson gör sin tolkning av Trollkarlen från Oz med start den 27 november.
Martinsson och Slipsmannen
Helsingborgs stadsteater hyllar Harry Martinsson genom att sätta upp hans förunderliga rymdepos Aniara i september. Det är berättelsen om det stora rymdskeppet som evakuerar människor från en strålningsskadad jord. Lars Wiik framför verket i en bearbetning av Helge Skoog.
Sist men inte minst kan man i Malmö möta Slipsmannen som letar efter mamma, den ojordade Trillkvinnan, TV-mannen med sina katastrofer och Den gamle som bara äter och äter. Alla finns med i Varietéteatern Barbès Sweet Box, med premiär den 17 september på Teater Terrier. De brukar inte snåla med fantasin.