Dresserade hundar mer kärnfullaKatarina Eriksson och Ossi Niskala i en duett som Nummers danskritiker menar är både tät och följsam. Foto: Bengt Wanselius
Recensioner [2011-02-10]

Dresserade hundar mer kärnfulla

De allvetande hundarna II av Björn Elisson, Johanna Ekström och Lars Åkerlund
Scen: Dansens hus
Ort: Stockholm
Ljus: Fredrik Lundström, Lumination of Sweden
Kostym: Sari Nuttunen
Mask: Sari Nuttunen
Medverkande: Anja Birnbaum, Katarina Eriksson, Ossi Niskala
Film och foto: Bengt Wanselius, Stig-Åke Nilsson
Länk: Dansens hus


recension/dans. Fortsättningen på De allvetande hundarna är mer koncentrerad och strikt sammanhållen än första delen som hade premiär på Fylkingen i november 2009, tycker Nummers Thomas Olsson som var på gårdagens premiär.

Ingredienserna i koreografen Björn Elisson, poeten Johanna Ekström och musikern Lars Åkerlunds bildsamlande hundar med dans, text och ljud känns igen från den första delen av De allvetande hundarna. Men den här gången är det som om alla uttryck har renodlats och försiktigt skalats av lite mer – som i ett försök att komma fram till en gemensam kärna, såväl konstnärligt som mänskligt. Uttrycken är kort sagt färre men får nu en starkare effekt när de inte på samma sätt som tidigare konkurrerar med varandra.


Johanna Ekströms vita text projiceras exempelvis stillsamt mot en svart vägg. Orden blir bokstavligen till ”En förberedelse i mörker”, som en av textraderna lyder. Hennes text färgas samtidigt bara försiktigt av Lars Åkerlunds musik på monokord och elektronik.


I De allvetande hundarna II sitter dessutom publiken på en läktare och kan inte, till skillnad från föreställningen på Fylkingen, förflytta sig i rummet och byta perspektiv, vilket gör att den inledande filmen med en kvinnlig gestalt som sakta rör sig i en snötung skogsbacke direkt anslår en vintrig och lite kylig ton. Vinterbilderna återkommer och ramar vid ett tillfälle in scenrummet när samma snöiga bild projiceras på alla de omgivande tre väggarna.


En fin utmejslad duett mellan Katarina Eriksson och Ossi Niskala är både tät och följsam. Och Johanna Ekströms ord om fallandet, fallet och fångande blir då kroppsligt påtagliga.


Katarina Erikssons solo, där varje vinkling av en arm eller en handled görs tydlig och meningsbärande i den skarpa vita ljuskäglan, avslutar. Solot fångar också på ett vackert sätt den undflyende kärnan eller det ovissa mellanläget i De allvetande hundarna.

Thomas Olsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (13 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2