Huvudstadens nya scenkartaEtt eget palats mitt i stan får alla barn i Stockholm när nya barnkulturhuset planeras öppna 2011.
Nyheter [2009-04-02]

Huvudstadens nya scenkarta

NYA SCENER. Gasklockan, Torpedverkstaden, Riksarkivet ... nya och nygamla Stockholmsscener gör plats för nytändning inom scenkonsten. Medaljens baksida är höjda hyror och tufft för frigrupper i framkant. Nummer listar och funderar kring huvudstadens nya scenkarta.

Nya scener ger nya möjligheter och Stockholm förefaller stå inför en nystart för scenkonsten. Operan planerar att flytta till Ferdinand Bobergs k-märkta Gasklocka i Värtan medan operahuset renoveras. Teater Galeasen och Moderna Dansteatern flyttar tillbaka till nyrenoverade Torpedverkstaden på Skeppsholmen, nu med stor restaurang.


Att iordningställa Gasklockan till scen kommer att kosta 100 miljoner kronor. Stockholms Stad betalar. Men de tekniska utredningarna om huruvida det överhuvudtaget är möjligt att göra om Gasklockan till scen är inte slutförda, och beslut om pengarna till projektet har ännu inte fattats. Det går inte ens att få ett besked om finansborgarrådet Sture Nordin (M) – som driver förslaget – har förankrat det hos sina allierade i Stadshuset.
   Men Operan planerar redan för att spela i Gasklockan från hösten 2010 fram till i februari 2011. Efter det ges det plats för andra med scenbehov.


Renoveringen av Torpedverkstaden kostar inte lika mycket som att bygga om Gasklockan. Däremot blir hyran runt 50 procent högre för den fria teatergruppen Teater Galeasen när de flyttar tillbaka.
   – Vi har samtalat och ska framför allt samtala med Staden om hur vi ska lösa det ekonomiska, säger Galeasens teaterchef Sophia Artin.


Vad säger de?
   – Att det är nya tider, och man för att vi ska klara hyran har föreslagit alltifrån att vi ska dela scen med andra grupper och spela mer, till att hyra ut.


Artin uppskattar att Galeasen behöver 350 000 för att klara av kostnaderna för de nya lokalerna.
   – Frågor jag vill att staden svarar på i våra samtal är om man är intresserad av, och beredd att investera i, en fri scenkonst med egna scener?


Strålande och härliga scentider å ena sidan alltså. Å den andra sidan oklarheter och ekonomiskt dystra tider. Men om allt blir av som tänkt, om beslut fattas och pengar tas fram för scenkonstens bästa så kan Stockholm se ut så här 2010:



  • Gasklockan i Värtan öppnar i september 2010 och Operan flyttar in medan operahuset vid Gustaf Adolf torg renoveras. Fram till februari 2011 ger man 100 föreställningar. Därefter blir Gasklockan en gästspelsscen för Operan, utländska gästspel med flera. Grupper som Cirkus Cirkör har anmält sitt intresse, liksom Cullbergbaletten vars vara eller inte vara på Riksteatern just nu utreds.

  • Torpedverkstaden på Skeppsholmen är färdigrenoverad årsskiftet 2009/10. Moderna Dansteatern och Galeasen flyttar tillbaka. För teater Galeasens del är det oklart hur de ska klara sin väsentligt högre hyra. Förslag på att lokalen alltifrån delas med andra grupper till att scenerna hyrs ut för gästspel diskuteras.

  • Barnkulturhuset Palatset invigs i Riksarkivets gamla lokaler på Riddarholmen 2011: åtta våningar, 5 000 kvadratmeter. Bland annat flera scener där de som har en bra idé ska ha möjlighet att genomföra den. Under uppbyggnadsskedet finansieras barnkulturhuset med offentliga pengar från Stockholms Stad, Stockholms läns landsting, Framtidens kultur och Allmänna Arvsfonden. Barnkulturhuset drivs av Palatset AB.

  • Föreningen för en teater på Beckomberga drev för drygt ett år sedan på för att återöppna en bortglömd teater på Beckomberga sjukhus. Bland pådrivarna regissören Peter Oskarson och dramatikern och författaren Niklas Rådström. Oklart om framtidsutsikterna.

  • Hösten 2009 öppnas Stockholms stadsteaters gästspelsscen c/o Stockholms stadsteater vid Sergels Torg med Linda Zachrison som konstnärlig ledare. Inhemska och utrikes gästspel.

 


Två teatrar utan egen scen men aktuella just nu med föreställningar på olika Stockholmsscener är:



  • Integrationsteatern – som vill lyfta fram integrationsfrågan och skådespelare med mångkulturell bakgrund – spelar fram till den 4 april Strange conversations på Riksteatern i Hallunda. Integrationsteatern drivs av zimbabwiska skådespelerskan Kudzai Chambaira som kom till Sverige för ett år sedan.

  • Kista Teater samarbetar med Länsteatern i Örebro i skol/ungdomsdramat Nere på jorden av Lena Andersson. Till föreställningen har en webbplats skapats där elever och lärare kan arbeta med teman och frågeställningar som tas upp i föreställningen. Den spelas på Länsteatern i Örebro fram till den 6 maj, därefter på Husby träff.

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare