David Books gör en känslig tolkning av Werther, Emma Mehonic en välavvägt intresserad och karismatisk Lotte. Foto: Roger Stenberg
Recensioner [2013-02-04]

I besatthetens dödsspiral

Werther av Magnus Lindman efter Johann Wolfgang Goethes roman
Regi och koreografi: Örjan Andersson
Kostym: Nina Sandström
Scenografi och ljus: SUTODA
Musik: Hans Appelqvist
Peruk och mask: Anne Charlotte Reinhold, Thea Holmberg Kristensen
Medverkande: David Book (Werther), Paul Pui Wo Lee, Emma Mehonic (Lotte), Thomas Holm Radil, Aleksandra Sende, Eric Stern
Länk: Dramaten


RECENSION/DANS. Werther är kär och galen på Unga Dramaten när Goethes brevroman får dansant liv. Lena Andrén ser ett suggestivt Sturm und Drang-drama i regi och koreografi av Örjan Andersson.

Unga Dramaten inleder vårsäsongen med Werther, Magnus Lindmans komprimerade version av Johan Wolfgang von Goethes Den unge Werthers lidanden. Även om verket ges på Unga Dramaten är detta en Werther för alla åldrar, eller åtminstone för den som någon gång varit hopplöst förälskad.

Förälskelsen som inspiration och depression är tyngdpunkten i koreografen Örjan Anderssons tolkning av Goethes brevroman. Inte nödvändigtvis Werthers förälskelse utan Förälskelsen som sinnestillstånd. På gott och ont. Förmodligen är det därför föreställningen är så underhållande. Utan att texten är nämnvärt förändrad är det en föreställning som får oss att skratta. Inte åt Werther utan åt oss själva. För vem har inte varit kär och galen?

Lindman har valt ut nyckelavsnitt ur vissa brev, avsnitt som presenteras med det aktuella brevets datering. Texten återges på olika språk och då och då genomförs en analys som till exempel visar hur många gånger Werther använder ordet ”jag”, ”Lotte”, ”henne” etc. Urvalet är så skickligt gjort att också de i publiken som inte känner till dramat lätt kan följa med i handlingen trots den extremt nedstrukna texten.

Werther är det perfekta uttrycket för romantikens Sturm und drang-ideal som gick ut på att släppa loss sina känslor och göra uppror mot alla konventioner. Genom att låta ord och rörelse fungera som likvärdiga delar av ett gemensamt uttryck krossar Andersson i Werthersk anda den seglivade konventionen att ord och rörelse är skilda storheter.

Den suggestiva scenografin skapar inledningsvis en känsla av vår som gradvis mörknar till höst för att i slutscenen övergå i ett poetiskt snöfall. En reflektion av hur Werther i David Books känsliga tolkning går från förälskelsens yra in i besatthetens dödsspiral. Klokt nog skildrar inte Andersson det extremt utdragna självmordet utan låter aktörerna arrangera Werthers kropp så som den är efter skottet.

Aktörerna är Emma Mehonic som gör en välavvägt intresserad och karismatisk Lotte. Därtill medverkar Paul Pui Wo Lee, Thomas Holm Radil, Aleksandra Sende, Eric Stern som skickligt gestaltar såväl abstrakta tankar som de gestalter som omger Werther.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (9 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare