I höstas låg här en stor och grå industrihall. Då var det svårt att föreställa sig att det skulle kunna bli en teaterscen. Men scenografen Anne-Mette Bo Drivsholm föll direkt för lokalen och bestämde sig att använda den industriella prägel som redan fanns.
– Det är ett fantastiskt rum som passar både 70-talet och tiden som vi lever i nu, säger hon.
Scenen är uppbyggd i podier på olika nivåer och nere på scengolvet ligger ett lapptäcke av ryamattor färgade i gult, orange, och grönt. I mitten glänser en skridskobana av plast.
– Vi har annonserat och flera malmöbor har lämnat in sina gamla mattor och skridskor till oss, berättar hon.
Noppiga sofftyger blev pälsar
De är nitton skådespelare i ensemblen. Alla har tre peruker var och i uppsättningen används 120 kostymer. På klädstängerna trängs palestinasjalar, velourbyxor och tunikor. Mest utstickande är de färgsprakande afghanpälsarna designade av kostymören Camilla Thulin, bland annat känd för att ha ritat gruppen Army of Lovers spektakulära scenkläder och även uppmärksammad för de vackra klänningarna till föreställningen Full galopp som just nu spelas på Friteatern i Stockholm.
– Jag hittade nitton olika, vidriga sofftyger från 70-talet hos en gubbe i Stockholm som passade utmärkt, säger hon.
På det noppiga sofftyget har hon sedan limmat på applikationer som klippts ut från ett blommigt tyg. På fötterna är det Conversekängor som färgats gula.
– Föreställningen ska locka nya, unga teaterbesökare och jag ville göra något nytt, inte bara en massa nostalgi, säger Camilla Thulin.
Hon är själv född 1961 och kommer mycket väl ihåg 70-talets klädmode. Men det var inget hon gillade.
– Nej, jag tyckte det var urfult. Det enda som var snyggt var haute couturen och folkloren. Men det är inget man har råd att köpa idag. En äkta afghanpäls kan kosta upp emot 30 000 kronor.
Från gala till sunk
Camilla Thulin har arbetat som kostymör i över tio år. Det var i slutet av 80-talet hon började sin teaterkarriär.
– Jag behövde ett jobb snabbt och en vän erbjöd mig arbete som syassistent.
Sedan dess har hennes kläder beskådats på bland annat Stockholms stadsteater, Maximteatern, Göteborgsoperan, Värmlandsoperan och i tv-serien Cleo.
– Det är ett superkreativt jobb och alla projekt är roliga på sitt sätt. Visst älskar jag opera med 1800-tal, gala och lyx – men det är lika kul med sunk!