I en sal på lasarettetYlva Gallon och Maria Hedborg i Anna Vnuks Alla är skadade. Foto: Ola Kjelbye
Recensioner [2009-02-10]

I en sal på lasarettet

Alla är skadade av Anna Vnuk
Scen: Backa teater
Ort: Västra Götaland
Ljus: Tomas Fredriksson
Mask: Linda Boije af Gennäs
Medverkande: Ylva Gallon, Anna Harling, Maria Hedborg, Rolf Holmgren, Rasmus Lindgren, Jennie Lindström, Laurence Plumridge, Lars Väringer, Kjell Wilhelmsen
Idé, regi & koreografi: Anna Vnuk
Dramaturgisk rådgivning: Emma Kjellander & Lena Fridell
Scenografi och kostym: Jenny Kronberg
Ljud: Mattias Björnström
Länk: Backa teater


RECENSION/DANSTEATER. En svängom med droppställningen? Den avhumaniserade vårdapparaten får sig en dansant törn när Anna Vnuks regi- och dramatikerdebut Alla är skadade förvandlar Backa teater till Backa sjukhus.

Backa Teater fortsätter att bjuda in danskonstnärer som alla har sitt eget starka signum. Efter Twisted Feets Bergmanspastisch Det sjunde blinget har turen nu kommit till den hyllade koreografen Anna Vnuk, som med den sceniska sjukhusdrömmen (eller mardrömmen!) Alla är skadade debuterar som regissör och dramatiker.
   Föreställningen är sorgkantad, lekfull och framförs av en ensemble som uppenbarligen njuter av att använda sina kroppar.


Backa sjukhus befolkas av ett brett persongalleri. Rolf Holmgrens läkare är härligt blasé, Laurence Plumridges döende farbror ömkansvärd, Lars Väringers grå sjukhusnarr välvilligt spjuveraktig och tjejerna på psykavdelningen, intensivt spelade av Ylva Gallon och Anna Harling, är arga, missförstådda och själsligt skadade.
   Till psykavdelningen Sjöfågeln återkommer en patient, skickligt gestaltad av dansaren Jennie Lindström. Hennes kropp skriker av liv och ungdomlig energi och det är plågsamt att se hur tvångsomhändertagandet kramar allt detta ur henne. Patienter skjutsas runt utan att få svar på något medan personalen fokuserar på stundande festligheter med sjukhusdirektören. Förenklat, javisst, men också effektivt.


Vnuk har med fingertoppskänsla skakat fram en dansare i varje skådespelare. Med lekfullhet och precision utnyttjas alla möjligheter och varje uttryck känns ytterst väl avvägt. Sjukhusmiljön inbjuder till vilda danssekvenser med droppställningar, sängar och andra attribut. En minnesvärd scen utspelas mellan Maria Hedborgs försupna morsa och Gallons trasiga dotter. Här möts försoning, djup besvikelse och avsked på samma gång.


Jenny Kronbergs scenrum är insvept i sjukhuspasteller – rosa, violett, gult, grått och mint. Draperingar används flitigt och skapar rum i rummet. Även Kronbergs kostym går i pastell och sjukhuskostymen är naturligtvis bekant, från landstingets långkalsong till sjuksköterskans könlösa bussarong.


Alla är skadade är en timmes sjukhusvistelse som både berör och roar. Min enda större invändning är att nioårsgränsen känns tveksam. Nog är känslorna som sjukhus frambringar inte åldersbetingade, men att ta till sig detta kräver nog ett något äldre barns sinnelag.

Linda Isaksson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (5 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2