Naket och ärligt bjuder Janni Groenwold från Holland och Arngrimur Bjarnason från Island på sina berättelser i Eva Ingemarssons dans- och filmföreställning The frozen ones (Atalante). Deras huvuden projiceras på en stenblocksformad kuliss och tack vare vardagligheterna i det de berättar blir det ett starkt gripande möte med två människor som är just så där befriande vanliga att vi bara måste tycka om dem. När deras verkliga kroppar rör sig på scenen får föreställningen ytterligare en dimension. Det blir då ett möte mellan yrkesmänniskan och det inneboende barnet i oss och när deras kroppar sugs samman också ett möte mellan man och kvinna.
Petra Revenues pjäs Det minsta man kan begära (Teater Trixter) har ett befriande budskap trots att det verkliga mötet uteblir. Den inskränkte tjänstemannen på invandrarverket möter sin överman i en iransk flykting. De talar pjäsen igenom på varsitt språk och svensken är naturligtvis lika snustorr som iraniern är utlevande och känslosam. Tjänstemannens uppfostringsmetoder rinner som kvicksilver av den spontane flyktingen. Men ett embryo till ett möte över kulturgränserna äger rum då iranierna av pur lycka över att ha fått sin medborgarskapsstämpel brister ut i euforisk sång, tar svensken i armen och dansar förtjust. Dansen pågår bara ett ögonblick innan svensken borstar av sig och tar på byråkratminen igen, men det räcker för att vi ska våga börja hoppas på fler sprickor i den ogenomträngliga fernissan.
Marikas liv skulle vara i stort sett perfekt om det bara inte vore för den där flickvännen, som hennes älskade Markus har vid sidan om det mindre etablerade förhållandet med Marika själv.
Hur kan han vara kär i någon som henne, frågar hon sig i Daniela Kullmans pjäs som heter just Den där flickvännen (Teater Scenario). I Marikas ögon är flickvännen dum och fånig. Vilken rätt har hon att sätta käppar i hjulet för Marikas lycka? Men när flickvännen oväntat dyker upp får Marika revidera sin uppfattning och ställa sig nya frågor. Är hon som jag, en människa som inte heller vill bli övergiven, som inte heller vill vara ensam eller ratad? De forna konkurrenterna möts i systerligt förstånd och i kärleken till samma man.
Att mötas går trots allt bäst utan mobiltelefon och dator…