Alice reser in i vuxenvärlden iklädd röd peruk. På bild Peter Mörlin, Alexandra Zetterberg Ehn och Cecilia Wernesten. Foto: Martin Skoog
Recensioner [2013-03-13]

Illustrerad klassiker med sång

Alice i underlandet av Roland Schimmelpfennig efter Lewis Carolls bok
Översättning: Jan Mark
Scen: Folkteatern i Gävleborg
Ort: Gävle
Regi: Michael Cocke
Scenografi, kostym: Katrin Brännström
Musik: Erik Petersen
Ljusdesign: Maria Ros Palmklint
Koreografi: Jimmy Meurling
Mask: Janina Rolfart
Dramaturgi: Per Holm
Medverkande: Alexandra Zetterberg Ehn, Anna Andersson, Aja Rodas, Martin Pareto, Cecilia Wernesten, Peter Mörlin, Arabella Lyons, Ellen Edlund, Julia Landberg, Samuel Åström, Tomas van der Kaaij (scenmästare)
Musiker: Görgen Antonsson, Per Westrin, Stina Hellberg
Länk: Folkteatern, Gävle


RECENSION/TEATER. När Roland Schimmelpfennig tar sig an Lewis Carolls Alice i underlandet har han både strukit och lagt till. Karin Kämsby tar del av en splittrad resa in i vuxenvärlden på 30-årsjubilerande Folkteatern i Gävleborg.

Det börjar löftesrikt med att scenen badar i kycklinggult ljus. En stressad kanin springer runt i sicksack, rädd att komma för sent. Skådespelare med stora stiliserade trädgårdsattribut avtecknar sig som svarta siluetter mot det gula.

Så dras ett tyg undan och scenen blir naken. Alice, spelad av Alexandra Zetterberg Ehn, iförd en förfulande rödhårig peruk, har så tråkigt att hon nästan stryper sig. Hennes syster (Anna Andersson) är nöjd med att läsa en bok och kan inte se kaninen. Men det kan Alice. Hon följer efter den och trillar ner i kaninhålet samtidigt som hon sjunger ”Jag faller” och låter lite som Lotte Lenya. Systern påpekar att det som händer är omöjligt och att kaniner inte kan prata. Budskapet är tydligt – systern är fantasilös och tråkig, medan Alice är utrustad med riklig fantasi.

I underlandet finns Martin Pareto som Johnny Depp-inspirerad hattmakare. Lockande farlig sjunger han ”Drick mej, ät mej” och Alice krymper först, sedan växer hon i storlek. Senare dyker Pareto upp som knarkande kålmask i föreställningens roligaste scen. Också Aja Rodas och Anna Andersson får in fullträffar som hertiginnan respektive barnet.

Mellan spelscenerna förekommer hysteriska ensemblescener med ett tiotal skådespelare på scenen. De viftar med olika attribut och pressar rösterna uppåt så att texten inte hörs. Den tablåartade dramaturgin skapar en känsla av illustrerad klassiker. Med hjälp av denna dekonstruktion vill dramatikern Roland Schimmelpfennig förmodligen visa att alla sammanhang har upphört att existera, men upplevelsen, i alla fall i Michael Cockes regi, blir splittrad och osammanhängande.

De sega scenväxlingarna bidrar till att splittra upplevelsen. Möjligen är det som en estetisk poäng, men intrycket blir att scenbytena är orepeterade. På slutet blir det mer traditionellt, när Anna Andersson kommer in som en maffig Smärtans drottning och hotar med att avrätta krabbor, Alice med flera. Det gör hon nu inte, i stället sjunger hon ”Jag härskar i smärtans rike”. Också i scenografin har trycket ökats med en spelplats uppdelad av höga pelare, där musikerna tagit plats i mellanrummen.

Syftet med föreställningen är, enligt programtexterna, att berätta om ”en resa in i vuxenvärlden” men det är svårt att se att den resan gestaltas. Även om det, när Alice är tillbaka i verkligheten igen, levereras några repliker i stil med att ”Låt världen rämna, ditt underland ligger i ditt huvud” och ”Blunda, allt är möjligt, allt kan förvandlas, allt börjar i ditt huvud”.

Karin Kämsby

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1