Nyheter [2002-03-25]

Ingen het Hot Dog

Sverige är ett litet filmland. Så litet att våra bästa skådespelare sällan får förutsättningarna att visa hela sitt register i ett projekt som tycks dem värdigt.

Så är tyvärr fallet när Johanna Sällström och Marika Lagercrantz dyker upp i långfilmdebutantens Alexandra-Therese Keinings Hot Dog.
Visserligen har Keining med en amerikansk version av nämnda manus en gång blivit finalist i Steven Spielbergs manustävling The Chesterfield Competition. Tyvärr har slutresultatet ändå inte blivit något annat än ett lapptäcke av långdragna scener utan någon egentlig kontinuitet.
   Hot Dog handlar om den unga konstnärinnan Josefine (Johanna Sällström) som bär på dåliga erfarenheter av en uppslitande separation och enorma skuldkänslor efter en oönskad abort. Efter ett misslyckat självmordsförsök söker hon tröst hos sin gudmor galleristen Emma (Marika Lagercrantz) och träffar så småningom jazzmusikern Elvis (<bEmmanuel Limal), som gärna vill ta hand om den bräckliga konstnärssjälen. Men Josefine bär på stora sår inom sig, vilket gör att många komplikationer stöter till på vägen mot den lyckliga tvåsamheten.
   Historien utspelar sig i Malmö och Köpenhamn – städer över vilka kameran gör omotiverat många helikopteråkningar och rollgestalterna nästan lika många färder med bro och båt över sundet.
   Johanna Sällström och Marika Lagercrantz står båda för ett skådespeleri präglat av värme och humor, men får tyvärr lite hjälp av sina manliga motspelare. Dessvärre saknas också drivet i manus och regi, vilket gör att Hot Dog känns som en tämligen oangelägen berättelse.

Anna Hedelius

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare