Inloggad i labyrintenAktör & Vänners lokaler på Masthuggsterrassen har byggts om till en labyrint av tyger. Bitte Warten-kollektivet vill göra Hamlet till "en upplevelse snarare än en teaterföreställning".
Recensioner [2009-04-15]

Inloggad i labyrinten

Hamlet av Bitte Warten-kollektivet, efter William Shakespeare
Scen: Aktör & Vänner
Ort: Västra Götaland
Regi: Joaquin NaBi Olsson
Scenografi: Emma Johannesson, Johan Rödström
Produktionschefer: Joaquin NaBi Olsson, Johan Rödström Producent bitte warten kollektivet: Sofie Olsson
Medverkande/ledsagare: Sofie Olsson, Niklas Börjesson, Johan Rödström, My Persson, Frida Mellbin, Robert Bolin, Sara Östebro, Ellen Lindhagen, Monique Wernhamn, Karolina Wendelius, John Salqvist, Felicia Nikeus
Medverkande/gästartister: Erik Åkerlind, Morten Traavik, Christian Pallin, Alexander Berman, Olle Huge, Michael Idehall, Bo Sjökvist, Josef Harringer, Robin Björkman, Anna Gramh, Ilona Huss Walin, Roger Johansson, Nor Toma, Linda Wallgren, Ines Sebalj, Arvid Axbrink Cederholm, Peter Zell, Cent Nordin, Lisa Rogersdotter, Eriq Olin, Egån Johansson Ljud: Tomas Björkdal
Länk: Aktör & Vänner/Bitte Warten-kollektivet


RECENSION/PERFORMANCE. Aktör & Vänner och Bitte Warten-kollektivet i Göteborg dissekerar Hamlet, stundtals till oigenkännlighet. Deras performance kräver interaktion och välvillighet av sin publik. Men det är det Linda Isaksson gillar.

Under mystiska former ”loggas” vi in, en och en, i den Hamlets labyrint som Bitte Warten-kollektivet har byggt upp hos Aktör & Vänner. Bara att få sin biljett har krävt sitt arbete och det är blott en fingervisning om vad som komma skall.
   Vi slussas ner i underjorden via trappor och garage, och får till slut, efter lika många dörrar som lås, krypa in i en labyrint av totalt mörker. ”Ich bin Hamlet” skanderas i högtalarna, och den ledsagare som lotsat i mörkret försvinner. Det är redan genuint obehagligt när en fotoblixt avfyras och skräms ännu lite mer.


Att möta och vända ut och in på världsdramatikens mest kvalfyllda prins från alla tänkbara vinklar verkar vara kollektivets syfte. Regissören och konstnärliga ledaren Joaquin NaBi Olsson har skapat en helt egen värld som vi alla blir en del av.
   Vi forslas vidare till rum efter rum, alla med sin egen unika Hamletvinkling. Vi låter oss regisseras och lyder som den välvilliga publik vi är.


Nästa stopp av intresse är det i köket, eller repsalen i detta fall. Där träffas prins Hamlet i full kostym, med skalle, värja och allt. Och där blir det metateater i kubik. En regissör och en regiassistent bryter skådespelaren gång efter annan och kommenterar sina egen roller med stort engagemang. Det är fin scen i ett svårt läge, snyggt genomförd av de tre.
   I den uppvärmda bastun möter vi Bo Sjökvist, journalist och författare, som håller en miniföresläsning om svunna tiders svenska marknadsvarieté. Historier om fakirer och strippor toppas med möjligheten att själv få lägga sig på en autentisk spikmatta med gammalt intorkat blod på. Hamletkoppling? Bo talar om att leva sitt liv fullt ut och att pressa sig och våga mer i relation till den danske tronarvingens livsval. Krystat, visst men icke desto mindre underhållande.


Hamletmonopol med förfriskningar samt en smått fantastisk film i tidsenlig scenografi med pigga möss i dramats alla roller väntar sedan. Slutligen hamnar vi i en stor sal med videokonst projicerad på väggarna, varm tomatjuice i glas och en protestscen som utspelas framför oss. Detta övergår i lounge- och barhäng och alla blir bästisar och bundis före ”utloggningen”.


Det är ett ambitiöst projekt. Vissa partier är dock tveksamma i såväl utförande som syfte, men jag gillar hur vi alla kastas in och blir medaktörer i denna Hamlets öde. Bitte Warten-kollektivet kommer säkert att överraska på Göteborgs scener igen.

Linda Isaksson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (6 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

3