Martha Vestin är regissör och professor i teaterregi på Dramatiska Institutet i Stockholm. Nu har hon skrivit en bok där hon delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter inom regiyrket. Alexandra Coelho-Ahndoril har läst den.
I sin bok om regi börjar Martha Vestin med att definiera skillnaden mellan vad som är och vad som inte är teater. Sedan lotsar hon lugnt den blivande regissören från den första vaga idén om en uppsättning, via textanalys, skådespelararbete och ända fram till premiärdagen som kan vara nog så smärtfylld enligt författaren, själv regissör och professor på Dramatiska Institutet i Stockholm.
Men däremellan har hon hunnit poängtera att regissörens arbete är ett ensamt jobb. Det finns ju en del impopulära beslut som regissören måste våga fatta och om man inte är beredd att stå ensam med ansvaret för helhetsbilden har man snart inget förtroende hos sina medarbetare.
Pedagogiska metoder och goda råd
På ett sympatiskt pedagogiskt sätt visar Vestin på metoder att systematiskt sönderdela arbetsmaterialet för att finna de nakna drivkrafterna, de teman där det dramatiska navet sitter.
I sökandet efter en pjäs att sätta upp bör regissören avstå från det spektakulära eller originella dramat och i första hand gå efter känslan av att det bränns rent personligt. Stöter man på ett tema i en pjäs som berör en djupt bör man ta vara på det, förutsatt att det också finns en verklig dramatisk situation i texten. Det är ett av de många goda råd som Martha Vestin frikostigt delar med sig av.
En användbar handbok
I förordet säger hon att hennes avsikt har varit att göra en sorts inventering av regissörens arbetsuppgifter, snarare än en receptsamling för ett lyckat regiuppdrag. Och resultatet har blivit en användbar handbok för blivande regissörer, teatergrupper och överhuvudtaget alla som är intresserade av de inre och yttre strukturerna som rör arbetet vid en teateruppsättning.
I väntan på del två
Det har inte funnits någon riktigt grundläggande handledningsbok förut – som vanligt är det Carlssons bokförlag som publicerar intressant teaterlitteratur – och jag är övertygad om att Regi kommer att finna en tacksam publik.
Min förhoppning är att Martha Vestin så småningom kommer att skriva en uppföljare i form av en mer avancerad regibok, som utgår från den erfarna regissören och tar upp de mer intrikata och komplicerade sammanhangen i regiuppdraget.