Inte kronor, inte euro – nej publiken!I samband med uppsättningen En makroekonomisk kärlekshistoria lanserar Teaterrepubliken den nya valutan publiken, en laglig åtgärd enligt Skatteverket.
Nyheter [2011-11-17]

Inte kronor, inte euro – nej publiken!

Malmö. För ett par veckor sedan hade Teaterrepubliken i Malmö premiär på En makroekonomisk kärlekshistoria - en romantisk komedi om bankväsendet, där åskådarna erbjuds att köpa teaterns alldeles egna valuta ”publiken”, vars namn förstås är relaterat till Teaterrepubliken. I går kom det glädjande beskedet att Skatteverket har gett grönt ljus beträffande försäljningen av denna något udda valuta.

Hallå Jens Peter Karlsson, producent på Teaterrepubliken. Vad är egentligen valutan publiken?
   – Efter föreställningen ställer sig skådespelarna och säljer in publiker till publiken, som ges en möjlighet att investera. Den är inte direkt kopplat till föreställningen mer än tematiskt.


Hur fungerar valutan?
   – 100 publiker är 100 kronor och valutan står fast till dess att föreställningsperioden är slut. Rent praktiskt fungerar en 100 publik-sedel som en skuldsedel med Teaterrepublikens stämpel på och min signatur i egenskap av firmatecknare. Skattemässigt fungerar den som en civilrättslig skuld.
 
Hur har publiken reagerat på erbjudandet?
    – En del har bemött det med en viss skepsis, detta att man kan ge ut en valuta själv. Det kommer nog att ta ett tag innan publiken förstår att det är en bra investering, men tanken är att valutan ska stiga i värde och till och med passera kronans.


Varför gör ni det här?
   – Grundidén är att vi som kulturinstitution vill prova alliansens politik i praktiken. Det vill säga, att försöka få in kapital via andra vägar än genom bidrag och stöd. Vi försöker alltså agera som spelare på marknaden.  Vi har satsat på den här linjen i två år nu* och 2012 hoppas vi komma till en slutsats som vi kan redovisa för kulturministern. Vi kommer att skriva en rapport om vår verksamhet och om hur det är att verka på marknadens villkor.


* Tidigare produktioner av Teaterrepubliken på samma tema, det vill säga att verka på marknadens villkor, är Teaterrepubliken öppnar apotek och Teaterrepubliken får barn.

Ylva Lagercrantz Spindler

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1
  1. Pingback: Teater vill shoppa upp andra teatrar | ylvalagercrantz