Inte så välkokt KurtKarin Larson, Tobias Morin och Ellen Larsdotter Walle i Kurt kokar skallen, Ögonblicksteaterns teaterversion av Erlend Loes bok om den barnsliga truckförarpappan. Foto: Andreas Nilsson
Recensioner [2008-08-06]

Inte så välkokt Kurt

Kurt kokar skallen av Erlend Loe
Scen: Ögonblicksteatern i Broparken
Ort: Västerbotten
Regi: Juan Rodriguez, Oyana Rodriguez Lugn
Scenografi: Ylva Varik
Ljus: Fredrik Rydehäll
Kostym: Karin Ågren
Mask: Mattias Tobiasson
Medverkande: Tobias Morin, Helge von Bahr, Torbjörn Harr, Victor Criado, Karin Malmberg med flera
Bearbetning: Juan Rodriguez
Översättning: Vivi Havia, Tobias Morin, Juan Rodriguez
Länk: Ögonblicksteatern


recension/teater. Äntligen sommarteater i Umeå – med älven som smäktande fond! Men när Ögonblicksteatern sätter upp sin familjeföreställning efter Erlend Loes Kurt kokar skallen blir balansgången för svår och spelet skevar.

Diskussionerna om bristen på sommarteater i Umeå har gått varma de senaste åren och det är nog få i stadens teatersväng som inte haft någon typ av förslag om vad som borde till. Så när Ögonblicksteatern i samarbete med bland annat Skuggteatern lanserade sin sommarföreställning Kurt kokar skallen gick förväntningarna i taket hos både bransch och allmänhet.
   Dessutom har man valt att spela pjäsen i Broparken nere vid Umeälven, på en utomhusscen som man själva byggt upp – med älven som smäktande fond. Trevligt. Men tyvärr är det är lite si och så med infriandet av övriga utsikter.


Ögonblicksteatern är i och med Kurt kokar skallen uppe i sin tredje raka Erland Loe-dramatisering. Först barnföreställningen Kurt quo vadis, därefter vuxenföreställningen Fakta om Finland och nu alltså pjäs nummer två om den barnsliga och något inskränkta truckförarpappan som blivit en sådan omtyckt barnbokskaraktär.
   Fast denna gång är tanken att Kurt ska vara för både stora och små, vilket är en balansgång som blir för svår och som gör att uppsättningen hamnar i ett ingenmansland.


Det är visserligen en stor och brokig skara som hittat till Broparken, sitter på bänkar, filtar och i uppställda brassestolar, men det är också en hel del som pyser iväg under föreställningens gång. Något som nog inte beror så mycket på det halvdana vädret som på att föreställningen känns alldeles för lång, seg och ofokuserad.
   Den fria dramatiseringen efter Loes bok är långt ifrån lyckad: olika förvecklingar styltas ihop utan finess på temat främlingsfientlighet. Där det bör tilläggas att det är lite för mycket av karikatyrer, i utseende och i sak, av utlänningar som vi får serverade i detta försök till barnanpassning.


Kurt (Tobias Morin) kommer inte heller till sin rätt. Han blir en aningen blek figur bland trätande arbetare på Gunnars kaj (där pjäsen utspelar sig), nödställda flyktingar i containrar samt rivaliserande kajgrannar. Och vad gäller barnens favorit, Kurts son Bud (Ellen Larsdotter Walle) blir utrymmet alldeles för snävt.
   Faktum är att skådespeleriet överlag, så när som på några gamla veteraner i sammanhanget (Torbjörn Harr, Helge von Bahr, Tomas Eklund) skevar mellan det amatörmässiga och det professionella på ett slarvigt sätt. Till nästa år efterlyser jag ett mer visionärt sommarspel där stadens tillgångar av teaterförmågor utnyttjas bättre.

Ann Enström

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1