Det italienska kompaniet Instabile Vaganti gästade i helgen Stockholm med den både visuellt och fysiskt intensiv skildringen The Contemporary Hermit. Foto: Instabile Vaganti
Nyheter [2012-08-27]

Intensivt italienskt och mycket musik

Stoff – Stockholm Fringe fest 2012
Plats: Kulturhuset
Ort: Stockholm
Pågår: 22 - 25 augusti
Länk: Stockholm Fringe Fest 2012 

STOCKHOLM. Under den gångna helgen avslutades den tredje upplagan av Stoff (Stockholm Fringe fest) på Kulturhuset. Nummers Thomas Olsson föll för italienska fabriksarbetare och diggade scenkonst till livemusik.

Ett av Stoffs mest intensiva ögonblick inträffar när fabriksarbetaren, gestaltad av Nicola Pianzola, i en sekvens i The contemporary Hermit (L’Eremita contemporaneo) äntligen ser solljuset men samtidigt inser hur smutsig hens kropp och därför drar sig tillbaka in i mörkret. Det är det italienska teaterkompaniet Instabile Vaganti som står för den bilden när de gästar Stockholm med en både visuellt och fysiskt intensiv skildring av hur dagens alienerade industriarbetare upplever sin situation.

Utgångspunkten för enmansföreställningen som ingår i ett italiensk-tysk-brittiskt samarbetsprojekt kring industrialismen är vittnesmål från arbetarna vid Ilva:s stålverk i Taranto, Italien. Men även litterära ögonblicksbilder från andra platser har vävts in i texten. Även om språket till största delen är på italienska går det inte att ta miste på handlingen, när orden om produktion och arbete upprepas maniskt. Jag nämnde nyss att det var en enmansföreställning. Det är inte riktigt sant eftersom musiken som framförs live av Andrea Vanzo är en viktig del av föreställningen.

För precis som i flera av de verk som jag sett under Stoff används musik, ofta framförd live, som ett betydelsebärande del. I dansföreställningen Colours med lettländska Starswell, där färgpigmenten spelar en viktig roll, avslöjar till exempel den lilla orkestern i slutscenen att även deras kroppar är bemålade.

I slutet av föreställningen Risk av och med skotska Creative Electric och svenska Unga Nyskapare fungerar dessutom Underworlds effektiva dansmusik som ett pådrivande kraft. För övrigt samma musik som nyligen kunde höras under OS-invigningen i London.

Även operasångerskorna i Stich & Bitch har med sig en pianist på scenen i sin finurliga föreställning som arbetats fram i samarbete med Carina Reich och Bogdan Szyber. Performanceduon Szyber och Reich stod dessutom bakom festivalens kanske mest hemlighetsfulla inslag. Deras idé att annonsera efter tiggare som skulle arbeta för 100 kr i timmen på Drottninggatan väckte snabbt stor indignation och blev därmed ett högaktuellt ämne för lördagseftermiddagens debatt med rubriken Performance Etik/Ethics.

Thomas Olsson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare