Recensioner [2005-09-12]

Interaktiv Gillet

RECENSION. Tre unga dansare i något som närmast liknar en gymnastiksal med befintligt ljus leker med tejp, mellanmjölk, gafflar, knäskydd, hockeyhjälm och en diktafon.

De exploderar i dans. Det är ryckiga rytmiska rörelser, oväntade utbrott och solon till en mammas röst (Oskar Frisk) eller någon gammal Elvislåt (Malin Stattin). Men även till en mördares känslokalla monolog (Martin Forsberg).
   Föreställningen är interaktiv, publiken förutsätts medverka. Det handlar om att flytta på sig från sittande till stående i mitten av rummet, eller på led, öppna brev, läsa upp innehållet. Dansarna kommer så nära att deras svettiga ansträngning blir påtaglig. Ändå tar de inte direktkontakt med åskådarna.
   Det är roligt, lekfullt och ibland lite för privat, som i den avslutande brottningssekvensen.
   När Tarrfta bildades var medlemmarna tonåringar i Härnösand. Nu, efter att ha utbildat sig till dansare och koreograf (Martin Forsberg har gått koreograflinjen vid Skolen for Moderne Dans i Köpenhamn) har de återupptagit samarbetet.
   Föreställningen Gillet, som tillkommit med stöd från bland andra Kulturrådet och landstinget i Västernorrland, är avsedd för gymnasieskolor och vuxenpublik.

Karin Kämsby

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare