Interaktivt med Linus TunströmLinus Tunström tycker att teater är ett grundläggande behov. I dag presenterade han sin lösning på hur man tillfredställer det.
Nyheter [2007-05-09]

Interaktivt med Linus Tunström

Nakna män, allsång och pardans är några av ingredienserna i Franziska, en av totalt tio premiärer på Uppsala stadsteater i höst. Och så är ett ”hemligt” samarbete med Brunnsgatan fyra på gång. I morse presenterade Linus Tunström sin första repertoar för pressen.

   – Själv blir jag lätt rastlös på teatern och vill gärna bli lite överraskad, berättar Linus Tunström när han öppnar sin första presskonferens på Uppsala stadsteater i egenskap av teaterchef.
   Och överraskad lär publiken bli beträffande flertalet föreställningar. I Lulus skapare, Frank Wedekinds, mindre kända Franziska möter vi alltså såväl nakenchock som mentalt könsbyte. Och den rastlösa ges möjligheten att ge sig in i teaterleken med både allsång och pardans på scenen.
   En annan interaktiv pjäs är Dr Konstantin Raudives magnetiska band i regi av Anders Paulin, en pjäs som också flirtar med Uppsala i det att den  handlar om en student på Uppsala Universitet, Dr Konstantin Raudives (1909 – 1974) som ägnade sig åt att spela in dödas röster. Här kommer scenen mer att fungera som en arena, ett interaktivt experiment med rum för möten. Och en dansk tv-kanal kommer att sända live från scenen.
   – Det är ett interaktivt experiment i demokrati, hävdar Linus Tunström.
  Lite undergroundkänsla från Stockholm blir det när hyllade, alternativa frigruppen moment från Gubbängen lånar ut Pontus Stenshäll som sätter upp två versioner av Bröderna Grimms sagor, en för barn och en för vuxna. Alternativ scenkonst kan man också vänta sig av Ada Berger, Di-eleven som har gjort succé bland annat som programledare fö P3:s Meningen med allt och som nu sätter upp en mer seriös föreställning, Filippa Bark och döden, en pjäs som vänder sig till alla som har varit 14 år och där en tygkanin får agera övergångsobjekt för en flicka som försöker hitta sig själv. Men så gör kaninen revolt!


Bingo med publiken
   För den mer klassikersuktande publiken ges Henrik Ibsens Ett dockhem i regi av Åsa Melldahl, En vintersaga av William Shakespeare och Göran Tunströms roman Tjuven i en dramatisering av Gunilla Boêthius som har förvandlat historien om Johan,  vars livskall är att försöka stjäla silverbibeln på Carolina (universitetsbibioteket i Uppsala) till pjäs. Regisserar dramatiseringen av pappas storsäljare gör teaterchefen själv, Linus Tunström. Den potentiella publiken med utomeuropeiska rötte i invandrartäta Uppsala får däremot i denna första repertoarläggning nöja sig med identitetsteater i Elektra Show, ett slags fristående fortsättning på Elektras systrar och Elektras bröder, även denna i regi av Michael Cocke med texter av Åsa Lindholm, Mikael Olsson och Olof Willgren
   En lätt exotisk känsla bidrar däremot Bingo med, en pjäs av islänningen Egill Pálsson. Om vikten av att ta tillvara på andra generationers livserfarenhet.
   – Publiken kommer att spela Bingo och ensemblen kommer att jobba på att leta upp en kör som de ska intevjua och sedan försöka gestalta de berättelser de hoppas få ta del av, förtydligar Tunström. 
   Vad som inte presenterades men som kommer att dyka upp på scenen Ettan är lite blandad underhållning för den yngre publiken, som Poetry Slam. Det lär alltså finnas fler anledningar även för Stockholmare att ta pendeln till Uppsala framöver.


För mer produktionsfakta och premiärdatum – se Uppsala stadsteaters hemsida ».  

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare