Ostört grooveHofesh Shechters Berlin, i Skånes dansteaters tudelade Interference, är ett groovy stycke där dansen i vardagskläder påminner om rejv, tycker Nummers recensent Björn Gunnarsson. Foto: Anna Diehl
Recensioner [2008-11-24]

Ostört groove

Interference av Susanna Leinonen & Hofesh Shechter
Scen: Skånes Dansteater
Ort: Skåne
Medverkande: Sarah Belugi Klima, Patrick Bragdell, Eric Ernestedt, Karin Hedin, Annette Jellne, Vidar Maggason, Peder Nilsson, Belinda Nusser, Melody Putu med flera

Fragile entity av Susanna Leinonen
Musik: Kasperi Laine
Kostym: Erika Turunen
Berlin av Hofesh Shechter
Musik, kostym, ljus: Hofesh Shechter
Länk: Skånes Dansteater


RECENSION/DANS. Fragile entity av Susanna Leinonen och Berlin av Hofesh Shechter är två separata dansverk som slagits samman till föreställningen Interference. Någon störningseffekt uppstår dock inte mellan verken, trots deras olikheter, tycker Björn Gunnarsson.

Stämningsfull, dunkel ljussättning och influenser från streetdansen är två gemensama drag i de båda styckena som framförs av Skånes Dansteater.
   Hos Susanna Leinonen är streetdansdragen mycket finstilta, mera som antydningar i en annars förhållandevis konventionell fridanskoreografi, som också innehåller orientaliska, rituella moment. Musikens kombination av beats, elektronika och samplingar ger dock hennes Fragile entity gatukänsla. Solodanser antyder agoni, kamptillstånd, och marscher av hela ensemblen i slow motion ger militäriska konnotationer. 


Ändå är helhetsintrycket kärleksfullt och ytterst suggestivt. Till suggestionen bidrar också de stålblåa, fantasifulla kostymerna: ensemblen framstår som futuristiska schamaner,en klan på gemensam marsch i ett postapokalytiskt tillstånd.
   Leinonen kontrollerar sin koreografi minutiöst, hon lämnar inget åt slumpen, varenda rörelse är koordinerad trots att hela scenrummet utnyttjas. Framförandet förefaller oerhört välrepeterat. Långsamheten i rörelserna är en betydande del av verkets skönhet, samtidigt som de kontrasterar mot musikens insisterande tryck. Ändå är inte huvudtemat kontrast, utan integration.


I Hofesh Shechters Berlin är streetdansinslagen mycket öppnare: det är nästan som breakdance i vissa soloavsnitt, men mjukare, mera smidigt balettmässigt. Här finns solopartier, men inga romantiska par som hos Leinonen. Hela ensemblen framträder på scen samtidigt, gör inte samma rörelser men är ändå påfallande rytmiskt koordinerade. Man kan påminnas om Shechters bakgrund i Batsheva Dance Company, för här finns något av samma disciplinerade ensembletänk, men mycket lekfullare, lösligare, friare och mycket mera street.
   Temat verkar relativt avsiktslöst, men förmedlar en stark livskänsla. Det är ett dansverk med groove. Rytmen går igen från små handrörelser till ensemblens helhet, och slutet är anslående: dansarna ligger raklånga på rygg, vridandes huvudena från sida till sida som levande klockor. Dansarna har vardagskläder, och det hela liknar en koreograferad rejv.


Interference är kanske inte den tekniskt mest avancerade dansaftonen, men den bjuder på mycket skönhet, visuell mystik och underbar stämning.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (5 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2