Bakom festivalen står arrangörerna Jonna Grimstoft och Gustaf Kull, båda med ett långt förflutet inom teaterbranschen. Jonna Grimstoft var själv med och startade Raja-teatern 1981 där hon har varit både dockspelare och dockmakare.
– Dockteater är inte bara för barn, säger hon, det är innehållet i pjäsen som avgör vilken sorts publik den vänder sig till. Vi har valt ut grupperna som kommer hit till festivalen för att visa att det är så, och därför kan de flesta av föreställningarna ses av alla mellan åtta och hundra år.
Pjäserna lätta att förstå
Dockteatergrupperna kommer till festivalen från Ryssland, Tjeckien, Finland, England och Norge. Och den svenska Raja-teatern är förstås också med.
– Teatergrupperna kommer att spela på sina egna språk, det är så det brukar vara på dockteaterfestivaler. Men pjäserna är lätta att förstå ändå, den tjeckiska gruppen till exempel, är mycket bildmässig och har med mycket musik. Och så är det också med den ryska gruppen.
Garlic Theatre från England spelar på en tydlig och lättfattlig engelska medan Nukketeatteri Kaarnikka från Finland har översatt sin pjäs till svenska ändå, enbart för festivalens skull. Det merarbetet innebär att de även i framtiden kan spela Mössens bröllop för en svensktalande publik.
Tjecker som inspirerats av Hieronymos Bosch
Många av festivalens pjäser är inspirerade av folksagor från olika länder men den tjeckiska gruppen Divadlo Tineolas föreställning, Hövagnen, har istället påverkats av den holländske konstnären Hieronymus Boschs särpräglade och fantasirika konst. Föreställningen spelas utan tal, med bara dockspel och musik.
– Dockteater här i Sverige har egentligen ingen egen tradition att bygga på, säger Jonna Grimstoft, och det kan vara både en fördel och en nackdel. Å ena sidan ger det skådespelarna en frihet att experimentera fritt med olika uttrycksformer men å andra sidan finns inte den trygghet som traditionen innebär.
Utställning för pensionerade dockor
Dockteaterföreställningarna kommer att spelas i Nyland, på Sandslån och på Box Kraftverk, tre av de många hörnen i Kulturkvarteret. Redan 12 september smygstartar festivalen, med den norska gruppen Katta i Sekkens vuxenpjäs Forebedraget, i Sandslåns hörn. Här finns också Häxmuseet där utarbetade dockor har fått ett fortsatt meningsfullt liv i utställningen Raja-teaterns pensionärer. Den har visats hela sommaren och kan också ses under festivaldagarna.
Ångermanälven är spelställenas sammanbindande länk, och för att festivalpubliken lättare ska kunna färdas mellan föreställningarna kommer älvbåten M/S Ådalen att sättas in för att gratis frakta passagerare över vattnet. Ingen billös dockteaterälskare ska alltså behöva missa någon av de pjäser som ingår i den internationella festivalen.