Schlagervägen till musikalernaSchlagerstjärnan Måns Zelmerlöw siktar högt. Rollen i musikalen Footloose, som får premiär i Göteborg 8 november, är ett viktigt steg i karriären.
Fördjupning [2007-09-06]

Schlagervägen till musikalerna

Vad gör schlagerstjärnorna mellan tävlingsomgångarna i Melodifestivalen? Många turnerar förstås, men den nya trenden tycks vara att de gärna kniper huvudroller i de stora, svenska musikaluppsättningarna. För den 21-åriga schlagerstjärnan och tv-kändisen Måns Zelmerlöw ingår musikalrollerna i en medveten karriärstrategi. I höst kan han ses i dansmusikalen Footloose som får premiär 8 november på Storan i Göteborg.

Förra hösten stod Linda Bengtzing för första gången på en teaterscen i musikalen Rent, året innan gjorde Charlotte Perelli samma erfarenhet i Skönheten och Odjuret och i höst väntar debutantäventyren för Anna Sahlin och Jessica Andersson som gör sina första roller i Footloose respektive Little shop of Horrors. Hyfsat grön är också Måns Zelmerlöw i musikalvärlden, men han är ingen debutant längre.
   – Jag gick musikgymnasium i Lund och redan där gjorde jag några roller i olika skoluppsättningar och planerade att flytta till London för att gå en musikalutbildning.


Men Idol kom ivägen för utlandsplanerna och därefter följde Let’s Dance, vilket Måns själv tror ledde till erbjudandet om hans första, större musikaljobb – rollen som Danny i Grease i Malmö.
   – Det gick fantastiskt bra, jag visste inte först vilken roll jag gjorde audition för och trodde inte att det skulle bli något eftersom det gick så dåligt på dansdelen.
   Trots missarna under dansprovet fick Måns John Travoltas paradroll i den stora dansmusikalen och efter 130 föreställningar inklusive Sverigeturné upplever han att Grease blev en nyttig musikalskola.
   – Jag tror att Footloose är en bra fortsättning, för jag har mycket kvar att lära innan jag är redo för en stor roll i Stockholm.


Och han har uppenbarligen de riktigt stora rollerna i sikte. Drömmen är att få göra West side story eller Little shop of Horrors, som Måns spelat tidigare i en skoluppsättning och vars musik han tycker är ”alldeles för underskattad”. Efter en direkt fråga erkänner han att han hoppas på att få bli en ny Peter Jöback.
   – Ja, det vore underbart om man fick en sån karriär och kunde kombinera solojobb med musikalroller som han gör.
   En annan idol från musikalscenen är Peter Johansson som just nu gör huvudrollen som Galileo i Queenmusikalen We will rock you på West end i London och som Måns kommer att spela mot i Footloose.
   – En huvudroll i West End är stort och jag tror att Peter kan lära mig mycket. Jag vill verkligen ta in allt han kan erbjuda med sina erfarenheter så att jag utvecklar mej.


Det var lockelsen i att få spela mot Peter Johansson, i kombination med Anna Sahlin och tryggheten i att Greasekoreografen Roine Söderlundh skulle regissera, som fick Måns att tacka ja till rollen i Footloose. Musikalen bygger på en film från 1984 med bl a Kevin Bacon, Lori Singer och Sarah Jessica Parker och som kortfattat handlar om hur ungdomarna i en liten stad gör uppror mot ett religiöst musik- och dansförbud. Musikalen rymmer 1980-talshittar signerade Tom Snow och Kenny Loggings.
   – Jag har inte sett musikalversionen av Footloose, men jag har hört att den ska vara bättre än filmen, som jag faktiskt inte tycker är någon höjdare.


Det märks att Måns Zelmerlöw ändå är glad över att ha fått erbjudandet och han är fullt medveten om att han tack vare sitt snabba kändisskap surfar förbi många som kämpat hela livet och gått igenom långa utbildningar för att ta sig in i den hårda musikalbranschen.
   – Det har gått ofattbart bra och sjukt snabbt för mig så det är viktigt att ha i åtanke hur jäkla tacksam man ska vara som får en sån här chans.


Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare